Jag har ett problem..

Alla vänner som jag pratat med som varit i Thailand hävdar att livet här är så enkelt. Jag vet faktiskt inte om jag håller med, för jag har nämligen ett stort kommunikationsproblem. Jag gillar tydlighet och jag gillar när jag och den jag pratar med förstår varandra. Jag måste säga att det är där det brister ibland. Antagligen ligger problemet hos mej eftersom jag har väldigt svårt att förstå Thaiengelska, jag vet inte hur många gånger jag varit tvungen att säga "sorry, I don't understand". Jag blir otrygg om jag inte förstår, så detta är ett problem. Okej, allt löser sig, men ibland blir jag riktigt överraskad när det visar sig att jag förväntat mig nått helt annat....

Som när jag var och handlade lite mat häromdagen. Det är ju omöjligt att tyda vad det står på förpackningen, så jag frågade en som jobbade i butiken, precis som jag brukar göra hemma på Ica Kvantum när jag är osäker. Men ändå är jag rätt övertygad om att jag har grädde i kaffet och margarin på mina smörgåsar numera. Det va inte vad jag frågade efter, men det är vad jag fick.

Eller som det här med wi-fi på hotellet. Det va tre saker som damen i repan va riktigt angelägen om att förklara för mig när jag checkade in. Det va var jag skulle hämta mina fria poolhandukar, var jag skulle äta min fria frukost och hur jag loggade in på deras fria wi-fi. Å det va just det där med wi-fi, jag har aldrig varit med om en knackigare och segare uppkoppling. Jo kanske någon gång för tjugonånting år sen när mina föräldrar hade ett sånt där burkmodem som pep och tjöt medan den sökte kontakt med the world wide web. Skillnaden med den här uppkopplingen är att det inte piper och tjuter...
Se på film när barnen somnat är väldigt segt, å att jag ska ladda upp bilder till bloggen kan ni fetglömma. Det verkar som att jag och thailändarna har olika åsikter om vad fritt internet är, jag har liksom aldrig känt mig så ofri på nätet förr.

Eller som nu när vi försökt förklara för nattportiern att städerskan glömt lägga fram ett nytt lakan till extrasängen. Då antecknar han vårt rumsnummer och säger att han ska ordna det och sända över någon till oss med ett nytt lakan.... Det va i alla fall vad vi trodde att han sa, för nu har det gått en dryg timme och Måns har somnat mitt i vår dubbelsäng och inte har någon kommit med ett lakan inte. Kanske kommer det ett nytt lakan imorgon... Eller i övermorgon...


Detta är ett problem
Allt jag vill är att kommunicera tydligt med någon
K O M M U N I K A T I O N ! ! !

Men annars är allt bara fint med oss
☀️ Sol, bad och massa god mat ☀️

Kommentera inlägget här :