Det här är slutspurten

Jag är så oerhört tacksam att den här skoltiden snart är över. Det har varit tre års slit och stress, och jag har försummat familjen, vännerna, min hälsa och livet... Jag har liksom inte kunnat njuta av livet fullt ut, jag har ständigt haft ett ok på mina axlar, en börda som stundtals varit för tung att bära. De första tre terminerna hade jag konstant en ångestklump i magen, en känsla av att jag var på fel ställe och jag var ständigt beredd att hoppa av skolan. Jag skulle bara läsa klart den pågående kursen... Å så där resonerade jag länge, tills jag insåg att alla kurser gick omlott och att jag ständigt var på väg mot en ny tenta.
 
Men nu är jag alltså snart i mål. Jag kämpar med sista kurslitteraturen, jag har börjat fila på ett PM och imorgon är det sista träffen i skolan. Visst finns det en liten del av mig som kommer sakna tisdagarna på Södertörn. Min härliga arbetsgrupp som fann varandra redan dag ett och sedan dess har stöttat och peppat varandra i med och motgång kommer jag sakna. Och vem vet när jag kommer att få äta lunch  i lugn och ro igen, och kunna föra ett samtal med vuxna människor utan att någon liten ständigt pockar på uppmärksamhet. Att inte behöva snyta någon eller toka någon i rumpan mitt i måltiden är nämligen lyx i min värd.
 
 
Idag har jag varit ensam hela dagen. Brandis den finingen tog semester från jobbet idag lite hastigt och lustigt för att rädda mej när skolarbetet blev övermäktigt. Det går nämligen väldigt väldigt dåligt att plugga och passa småfolket samtidigt. Speciellt som dom efter flera veckors ledighet från förskolan och skolan är rätt rastlösa och livfulla, för att uttrycka det milt. Jag har alltså haft hela dagen till mitt förfogande för att plugga och jag har faktiskt utnyttjat hela dagen väl måste jag säga. Jag är inte en person som kan sitta i flera timmar i sträck och nöta, utan jag behöver pauser då och då för att reflektera och samla ihop mej igen...
 
Det här är vad jag gjort idag:
Druckit en kopp kaffe och ätit två ägg till frukost
Läst, läst, läst och antecknat en del
Tagit en lång promenad och lyssnat på Alex & Sigges podcast
Ätit prinskorv och broccoli
Läst, läst, läst och antecknat en del
Druckit en kopp te och ätit en mandarin och sorterat mina tankar
Tagit ett varmt bad och lyssnat på Värvet, Kristoffer Triumf intervjuade Peter Jöback
Läst, läst, läst och skrivit en hel del som kan bli en början på den sista hemtentan
Ätit ungsstekt lax med spenat
Skrivit matsedel för veckan
Läst lite till och sorterat viktiga texter
 
 
Det här är slutspurten
Om två veckor är det över
För tid och evighet
För alltid
 
Om jag nu grejar den här sista tentan alltså....
 
 

Kommentera inlägget här :