Golden Sands

Vi är hemma igen, vi åkte med nattflyget från Varna till Arlanda och jag har varit så där lagom semesterbakis hela dagen. Trött (pga bristande nattsömn), lite deppig (blir jag alltid när jag måste bryta upp från en härlig miljö) och med en svidande sockerabstinens (ja, jag har frossat)...

Vi har haft det jättebra och vi vuxna har sammanfattat detta som en väldigt enkel och behaglig semester. Vi köpte ju all-inclusive-paketet (med allt vad det innebär) och behövde således inte tänka på någonting. Mat, dryck, barnaktiviteter, allt bara flöt på. Man kan väl säga att det där med fri tillgång till mat och dryck inte passade mej så där jättebra. Jag gick all in och åt som om det inte fanns någon morgondag, jag var som en labrador som åt och åt tills faten va tomma, och då slickade jag ivrigt i mej den sista chokladpuddingen. Jag fullkomligt tryckte i mej pommes, friterat, gratinerat, tårtor och åt nutella med sked, och allt sköljde jag ner med Pepsi. Inte den sockerfria Pepsi Max varianten (för lightprodukter ingick nämligen inte i all inclusive-paketet) och jag vågar inte ens fundera på hur många liter Pepsi jag kan ha druckit under veckan...
Jag åkte till Bulgarien för en vecka sen med en kropp som jag faktiskt kände mej riktigt nöjd och tillfreds med, men när jag satte mej på planet för att åka hem inatt fick jag spänna ut bältet och konstatera att jag nu såg ut att vara gravid i femte månaden. Bra jobbat va...?! Å det där med gym och promenader det förhandlade jag mej ur snabbare än kvickt förstås....

På plussidan
Flygresan - 2 timmar och 45 minuter gick så snabbt. Vi hann äta lite mat och kolla på en film, sen var det dags att gå ner för landning. Sååå skönt.
Tidsomställningen - Tack gode Gud, bara en timme (jag lider fortfarande när jag tänker på hur jet-lagad jag va efter vår Thailandsresa i mars).
Stranden - Vilken vacker strand det va. Turkost, genomskinligt vatten. Mjuk sand med finfina snäckor, ljummet vatten och härliga vågor.
Städningen - Jag vet inte vad jag hade förväntat mej egentligen, men det va så rent och fräscht överallt. Alltid va det någon som gick och putsade någonstans, och varje kväll blev jag lika impad över att de handskrubbade poolen.
Lollo & Bernie - barnunderhållningen och aktiviteterna för barnen va toppen, för att inte prata om barnledarna som verkligen va engagerade tog sig an barnen (till och med på deras lediga dagar).
Vädret - Ungefär trettio grader och sol varje dag (underbart) och tjugofem grader om kvällarna. Till skillnad från i Thailand va luften torr och skön och vi slapp känna oss klibbiga 24/7.
AC - Det är ju så obeskrivligt skönt att själv kunna reglera vilken temperatur man ska ha inomhus. I förmiddags vaknade jag upp här i gränden, och trots öppen balkongdörr så gissar jag på att vi hade trettio grader inne i sovrummet eftersom solen stekte på.
Sängarna - Sååå sköna och Brandis och jag har nu tvingats erkänna för oss själva att vi måste köpa ny säng. Så skönt som vi sovit den här veckan så bra sover vi inte hemma i Gränden. Tyvärr....
Strandpromenaden - Ja, jag hade förväntat mej dräglig ungdomsfylla á la Sunny Beach men någon sådan såg vi inte röken av. Allt vi såg va marknadsstånd, affärer, tivolin, restauranger, barer och glada människor. Väldigt skön stämning med andra ord.
Aquapolis - Ett stort vattenland med härliga ruschbanor som vi besökte en dag. Tyvärr va den som ville åka för kort, samtidigt som den som inte vågade åka så mycket hade längden inne. Vad gör man då? Jo man byter armband med varandra så klart, för de är inte precis lika petnoga i Bulgarien som här hemma. 

På minussidan
Wifi - Man kan väl säga att hotellet lovade mer än de kunde hålla i just den frågan. Jocke lyckades logga in en gång, själv provade jag några gånger men gav upp ganska snart när jag inte lyckades få det att funka.
Toalettpapperet - Allvarligt, det va mörkgrått och jättetunt. Det såg riktigt ofräscht ut och smulade dessutom sönder sig hela tiden. Hej Lambi, du är efterlängtad....
Bulgarisk techno - Jag gillar musik, det gör jag. Men att poolbaren och restaurangen spelade techno (ofta inte ens samma låt) från morgon till kväll blev ibland lite för mycket.
Duschen - Trycket i munstycket va så gott som obefintligt och varmvattnet va väldigt svajigt och opålitligt. Jag kan säga att den dagliga kvällsduchen va en pina ibland, speciellt för oss med långt hår som både ska schamponeras och balsameras.
Ponnyridning - Melina kommer aldrig att förlåta mej för att jag nekade henne att rida ett varv runt en park på en liten liten ponny. Men när allt annat är jättebilligt och de vill ha 20 leva (ca 100 kr) för ett par minuters ridtur, ja då känner jag mej både kränkt och rånad på en gång och tackar bestämt nej.

Å så va det det här med maten, jag kan faktiskt inte avgöra om jag ska sätta det på plus- eller minussidan. Kan bara konstatera att det visst blev lite för mycket av det goda... Varje dag!









Om jag lyckas ladda över bilderna från kameran till datorn (varför ska allt strula hela tiden) ska jag visa er fler bilder. 
Tills dess får ni titta på några bilder som jag hade i mobilen....

☀️☀️☀️☀️☀️


Kommentera inlägget här :