Kungar och klimat

Måns har sååå många frågor. Sen en tid tillbaka försöker han reda ut det där med kungen och ärtsoppan. Hur han än vrider och vänder på det så kan han inte begripa hur det kommer sig att nån vill lägga gift i en soppa som är så god. Och tyvärr kan jag inte hjälpa honom, för jag har inte läst historia sen i nian, och tyvärr var jag mer intresserad av samtida prinsar än dåtida kungar...
Om man säger så... :-/

Å igår vid nattningen när Måns hade frågat tillräckligt många svåra frågor sa jag till slut STOPP, och förklarade att vi fick söka svaren tillsammans en annan dag förslagsvis med hjälp av en dator. Okej mamma då ska du bara få en till fråga, en superlätt fråga jag lovar, säger han.
Okej, vad kan det va tänker jag...
Mamma, är det vinter eller vår nu? undrar han.
Å vad ska jag svara på det? Det var verkligen ingen lätt fråga. Förra veckan var jag helt säker på att det va vår, solen sken, det va varmt ute, snön töade, fåglarna kvittrade. Den här veckan är det buskallt, is på rutorna och snö i luften.
Det är nånting mittemellan, svarar jag
Det va konstigt, konstaterar ungen som vill att allt ska vara svart eller vitt
Sen somnar han, och det är slut på frågor för den här dagen....


Kommentera inlägget här :