Här och nu....

Jag har varit på kurs i mindfulness. Det handlar om att vara medvetet närvarande och att finna sinnesro. Med andra ord att njuta av stunden.
Jag tycker att det är överreklamerat måste jag säga. Jag är person som älskar att drömma och kan leva länge på fina minnen. Men jag ska göra ett försök....

Här och nu, å nu ska jag för guds skull inte glömma bort att njuta.
Det är tisdag och klockan är 10.43 här hemma i gränden.
Jag har brett ut mina skolböcker över köksbordet. Försöker finna en röd tråd i den redovisning som jag ska hålla i skolan om ett par timmar. Jag älskar att ha kniven mot strupen när jag jobbar. Visst kan det bli svettigt, men å andra sidan har jag ju sluppit massa plugg tidigare i veckan ;-)
Ute är det mulet, två minusgrader och en dm nysnö. Inget kanonväder för de som längtar efter våren direkt, men jag är stenhård. Jag hävdar bestämt att barn måste vara ute och leka en stund varje dag, småfolket håller inte riktigt med. De springer in och ut genom ytterdörren hela tiden. Frågar va klockan är, gnäller och "har ingenting att göra".....
Jocke ligger på soffan och kollar på Nyhetsmorgon. Ljudet på tv'n är alldeles för högt och jag irriterar mej på att barnen inte kan klampa in och störa honom lite istället.

Hur jag än försöker kan jag inte njuta av stunden. Har svårt att finna sinnesro och vara mentalt närvarande.
Med andra ord: Mindfulness är inget för mej.....
Tack å hej för nu!

Kommentera inlägget här :