Slakt

Varje ålder har sin charm heter det visst. En snart femåring kan vara alldeles underbar, gosig, rolig och kreativ.... Och alldeles överjävlig när han sätter den sidan till. Gränsen mellan underbar och utbrott är hårfin, och man vet aldrig när han exploderar.

Igår var jag tvungen att slakta alla kinderägg jag stod att finna i huset. Inte för att han likt en PMS-galen kvinna gick bärsärkagång efter choklad, nä han skulle åt en leksak. Inte vilken leksak som helst, utan en särskild Ice Age figur.

Självklart försökte jag förklara att kinderägg just är en överraskning, att man aldrig vet vad man får. Jag förklarade gång på gång väldigt pedagogiskt, och för varje förklaring blev han mer och mer upprörd. Det blixtrar i ögonen på den lilla människan, han skriker, sparkar och slår. Man kan säga att han förstörde både den sköna lördagsstämningen, och dupermorsans humör. Till slut såg jag ingen annan utväg än slakt, det enda andra alternativet hade varit hispan för båda två. Efter att ha öppnat tre ägg hittade vi "kaptenen" och han förvandlades till underbar på 2 sekunder. Supermorsan drog en suck av lättnad, blundade, andades... och tog en stor bit kinderäggschoklad.

Det här är inget jag är stolt över, men jag bjussar på det i alla fall. Som ett bevis på att utbildning och erfarenhet inte biter på ens egna ungar...
Ibland får man välja sina strider.

Kommentera inlägget här :