Livsfrågor...

Håller i detta nu på att skriva de sista raderna i min examinationsuppgift i delkursen "barn och religion". Kursens syfte har varit att ge mej grundläggande kunskaper om de största religiösa traditionerna, deras högtider och vardag och med särskilt fokus på hur barnen tar del av detta. Jag ska efter kursens slut ha utvecklat ett fördjupat interkulturellt förhållningssätt, och ha förmågan att bemöta barn, föräldrar och kollegor med olika religiösa tillhörigheter på ett professionellt sätt.
För att uppnå detta har vi haft långa samtal om livsfrågor, tro och traditioner, utbytt erfarenheter, jämfört, diskuterat, lyssnat, läst, skrivit, filmat....
Yes! So far so good....

I morse frågade Måns.
- Mamma, vad händer efter döden?
- Jag svarade uppriktigt att jag inte visste, och bollade tillbaka frågan till honom.
- Jag vet inte heller, men kanske man kan leva på nån annan planet eller nått, svarar han
- NÄÄÄÄÄ, DET KAN MAN INTE!!! Säger den bestämda sexåringen som vet precis allt
- Hur vet du det Melina? Undrar jag
- Jo för när man är död är man död, och då kan man inte leva mer, säger hon.
- Fast man får tro vad man vill, ingen levande människa kan säkert veta vad som händer när man dör, försöker jag.
- JO JAG VET! Är man död så är man död, då blir man begraven och finns inte mer, säger Melina.
- Okej, alla får tro vad de vill, säger jag.
- Men mamma, jag vet att X ska dö snart, säger Måns.
- Nä, det kan du inte veta, upplyser jag.
- Jo, hon är jättegammal du vet snart 100 år och då dör man, säger Måns.
- Ja hon är gammal, men ingen vet hur gammal man är när man dör, eller vem som kommer dö först, förklarar jag.
- Jo, jag vet att hon ska dö snart. Och jag hoppas att hon kan vara i himlen då tillsammans med Ida. Jag vill inte att Ida ska vara ensam mer...... avslutar Måns.

Ja vad säger man.... Nog har barn intresse för tro och livsfrågor alltid. Tänk att ha så djupa funderingar över livet och döden, samtidigt som man ska försöka åla in i en overall och ta på sig kängorna. Inte konstigt att jag tycker att de har svårt att hålla fokus ibland.




Kommentera inlägget här :