Jag brinner för dig

Häromdagen hade jag äran att lyssna på en föreläsning om barnfattigdom. Det va två kvinnor från Fryshuset som var i skolan och berätttade om deras verksamhet "Barn till ensamma mammor". Det dom berättade gick rakt in i hjärtat och själen på mej, tänk att det finns så många barn som lever i fattigdom i Sverige 2012. Tänk att "småutgifter" som jag ser som självklara kan vara sånna utgifter som får dessa mammor att bryta ihop. Att skicka med frukt till skolan varje dag är en stor kostnad för en redan belastad ekonomi, och när det är dags för Luciafirande kan det kännas lättare att sjukskriva sig än att erkänna att man inte har något lucialinne.
De som jobbar i verksamheten "Barn till ensamma mammor" gör ett fantstiskt jobb och ser till att barnen får tillgång till aktiviteter och roligheter helt gratis. De finns även där för mammorna som får möjlighet att skapa sig ett nätverk och bli hänvisade till rätt hjälpinstans.
Bara i Stockholm har verksamheten över tusen medlemmar, men eftersom många känner stor skam över att erkänna att man är ensam och fattig, så är det många många fler som skulle behöva den här hjälpen. 65% av dessa är svenskfödda mammor. De är mellan 30 och 40 år gamla och de flesta har jobb, om än lågavlönade. Det slog hål på den myten som jag gått på om "den unga, fattiga, arbetslösa,  invandrarkvinnan".
Gemensamt för de här kvinnorna är att de på ett eller annat sätt drabbats av en kris som vänt uppochner på deras tillvaro. Ett sjukdomsfall, ett dödsfall, en skilsmässa, ett svek, arbetslöshet.... Helt plötsligt står man där ensam med alla utgifter...
 
Snart kommer de gå ut med en kampanj som de kallar "Jag brinner för dej"
Den handlar om att vi måste bry oss om varandra.
 
"Dina barn är mina barn. Mina barn är dina barn. Tillsammans är alla barn våra barn. Jag lovar att se dig och agera för dig. I det enkla vill och kan jag göra skillnad för dej.
 
* Jag säger hej till barnen i min närhet, och lär mig deras namn.
* Jag bjuder alla till bords, när mitt barn har kompisar hemma.
* Jag uppmärksammar och berömmer barnen i min närhet.
* Jag skickar med extra matsäck när mitt barn ska på utflykt.
* Jag tar med mig en fotboll eller ett hopprep ut på gården och leker med barnen.
* Jag skänker bort de saker jag inte behöver, genom att sätta upp lappar i närområdet.
* Jag frågar om jag kan hjälpa till, när jag ser ett barn som ser ledset eller vilsen ut.
* Jag skickar med extra vantar, lucialinnen eller halloweendräkt till förskolans och skolans aktiviteter.
* Jag och mitt barn delar med oss av hinkar, spadar och leksaker när vi är ute och leker.
* Jag förmedlar dessa handlingar vidare."
 

Kommentarer :

#1: Nina

mycket tänvärt!! Man tror ofta att man ska skänka kläder och saker till fattiga utomlands, men, man borde tänka mer lokalt!
/ Nina

Svar: Det finns så många fattiga i Sverige som knappt har råd med alla "vardagsmåsten" men skamkänslorna gör att vi inte vet vilka de är. Det kan vara din granne, din jobbarkompis eller kompisarna på skolan/förskolan....Vi måste tillsammans ställa upp för dessa och se till att inte förekommer merkostnader i förskolan och skolan, för den ska enligt skolan vara avgiftsfri.
Yta & djup

skriven
#2: Jannice

I våras hade jag en diskussione med Huddinge kommun om just matsäckar och fickpengar till skolutflykter. Fick till svar från sittande styre att det var upp till skolan att reglera, på föräldramötet efter ett försök till diskussion (nu gör jag en lååång historia kort) var det ingen som höll med och tyckte pengar inte var ett problem, jag menar att 1. vi ska inte sätta våra barn i situationer där mängd pengar blir status 2. det ska vara gratis att gå i svensk skola 3. vissa har inte pengar att skicka med (i det här fallet ca 150 kr /termin), Skolan ändrade då sin formulering i utflyktsbrev, till "valfri Summa"....

Däremot var oppositioneten i Huddinge vänliga nog att skicka en kommentar att man vill se över "dolda " avgifter i skolan men blivit nedröstade i samtliga försök. Läs gärna mer i bifogad länk.

Tack för ett fint inlägg och tack för att du delar med mig. Jag tycker frågan är enormt viktig!!!

http://193.183.253.60/__D2_DOWNLOAD__/a481f581-9240-4bbf-9a66-5ffafa2f35a2/Arende_19__Forslag_for_att_mildra_konsekvenserna_av_den_okade.pdf

Svar: Ja, det är en viktig fråga och min tolkning av skollagen är att skola och förskola ska vara avgiftsfri i Sverige, men lagen kan förstås tolkas olika beroende av vad man vill se. Jag tycker att det är lågt av kommunerna att inte ta sitt ansvar.Jag tror inte att någon "fattig" ställer sig upp på ett föräldramöte och säger att de inte har råd med frukt, utflyktspengar, matsäck etc, man vill ju inte vara den som ställer till det för resten av gruppen. Jag anser att det är ALLAS ansvar att tala för deras skull, att lyfta dessa frågor och kämpa för alla barns rätt till en likvärdig skoltid.
Jag kunder tyärr inte öppna länken som du skickade....
Ha en fin dag och fortsätt att vara lite obekväm... ;-)
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :