Könsroller

1800-talets könsroller råder än ;-)

Mamman lämnade barnen på förskolan innan hon åkte till sitt könsstereotypa arbete där hon tillbringat hela dagen med sina kvinnliga arbetskollegor. Pappan hade redan rusat iväg till sin könsstereotypa arbetsplats där han jobbat hela dagen med alla sina manliga kollegor.
Efter jobbet skyndar sig mamman för att hämta barnen på förskolan igen. Hon lägger in en tvätt i maskinen och påbörjar sen matlagningen.
Pappan kommer hem från jobbet och har den äran att sätta sig vid dukat middagsbord. Mamman sköter ekonomin och betalar alla räkningar. Mamman borstar tänderna och nattar den trötta dottern, innan hon hänger tvätten som är klar i maskinen.
Mamman förbereder för morgondagen och lägger fram kläder till de små. Mamman som ska upp och jobba tidigt imorgon bitti, sover bredvid den febriga dottern inatt. Pappan sover i gästrummet....

Här i gränden gör vi annars vårt bästa för att bryta traditionella könsmönster trodde jag.
Jag försöker tänka på att inte "göra kön", det är faktiskt det jag är allra bäst på i hela det här sammanhanget. Å det är jag stolt över. Alltid nått när vardagen sätter sina spår.

Men jag är så glad för min man.....
Å jag är så glad över att jag inte behöver klättra upp på en stol för att byta glödlampa, det gör han så gärna.
Å snart är det dags för vinterdäck på bilen.... ;-)

Kommentera inlägget här :