Fyrruta

Snacka om att jag känner mej omodern. Idag när vi va på skolgården och lekte upptäckte barnen en spelplan och frågade vad det var. Jag flyttades med ett leende på läpparna tillbaka till rasterna i sjätte klass. Å va kul vi hade när vi spelade Nigger tillsammans på skolgården. Plötsligt tog Jocke mej burdust tillbaka till verkligheten och förklarade för mej och barnen att spelet hette Fyrruta och att jag inte alls mindes reglerna på rätt sätt. Snopet, det enda jag mindes va tydligt glädjen på skolgården. Men det va ju ett positivt minne som jag inte tänkt på på tjugo år typ.

På Wikipedia kan jag läsa att spelet kallas King out, Ruta eller Bengtboll. Tidigare har spelet även kallats Nigger i Sverige. Detta namn betraktas numera som olämpligt.

Jag ber om förlåtelse och hoppas att mina små papegojor redan har glömt....

Kommentera inlägget här :