Nyfiken på livet...

Vad ska det bli av mej?
Ta min fråga på allvar, jag är seriös

Jag önskar verkligen att jag kunde få veta vad jag gör om fem tio år
Det här med arbete är inte lätt
Just nu går jag en utbildning som bara känns halvrätt om jag ska vara ärlig
Det är absolut inge fel på skolan eller utbildningen i sej, det är jag som är ambivalent
Det går bra och så, men jag vill så mycket mer
Jag är rädd att jag begränsar mej själv
Jag är rädd för att gå till samma arbetsplats dag ut och dag in
Livrädd för att komma på att jag går hela förmiddagen och längtar efter kafferasten
Rädd för att få hål i huvudet av kollegans ältande om sin gamla pudel varje dag
Rädd för alla måsten och styrdokument som begränsar mej
Rädd för att min kreativitet kvävs
TÄNK OM JAG VALT FEL.....!!!!

            
Sarah 2011

  
 Sarah 2014

Vad hände med mina författardrömmar?
Jag som skulle skriva en bok....
En bok som kvinnor vill läsa, en bok att drömma sig bort med
Jag som skulle ta ledigt från jobbet och skriva och skriva och skriva
Jag skulle leva på vatten och bröd för konsten
När boken var klar skulle jag klä upp mej riktigt snyggt och sitta i olika köpcentrum och signera boken
Sen skulle jag skriva krönikor för olika tidningar
Ge min bild av livet, världen, familjen och samhället
Kanske skulle jag ha läst journalistik istället
Eller gått en skrivarkurs i alla fall




Det finns en dröm till
Häromnatten scannade jag av hela internet efter utbildningar till samtalsterapeut
Men varför sökte jag inte socionomutbildningen istället?
Jag har sökt en gång förut, ht-97
Kom inte in och bestämde mej för att jobba ett halvår tills nästa antagning
Ett halvår blev 13 år, och jag har ingen aning om vad som hände däremellan
Skulle ni öppna ert hjärta för mig om jag va terapeut?
Jag är bra på att lyssna
Jag dömer inte på förhand
Jag vänder. vrider och analyserar, just analyserna är min specialitet
Utan att kanppt veta hur jag själv tänker, kan jag tala om för dig varför du agerar som du gör
Jag kan se konsekvenser av mitt och ditt handlande
Jag blundar inte för sanningen




Jag vill ha ett spännande och utvecklande arbete
Jag vill ha en arbetsplats där min kunskap uppskattas och tas till vara på
Jag vill ha kollegor som jag kan skratta och gråta med, om jag nu ska ha kollegor
Jag vill ha en skälig lön för det arbete jag utför
Jag vill ha arbetstider som möjliggör ett liv utanför arbetsplatsen
Jag vill ha möjlighet till längre ledighet då och då

Var finns jobbet för mej????
Tänk om jag kunde se mej själv om fem tio år
Var är jag då?

Missuppfatta mej inte
Jag är nöjd med livet, fast jag är inte typen som nöjer mej med att bara vara nöjd...

Kommentarer :

#1: Lotta

Så bra skrivet Sarah!! Har nog aldrig tvivlat så mycket på mig och min framtid sen jag började plugga. Men just nu ser jag det så här: jag förlorar inte så mycket pengar(som jag trodde) på att plugga, fast det kräver tid och energi. Jag tar en kurs i taget, sen kan jag välj att hoppa av. Det är MITT val i så fall. Men pluggar jag klart, kan jag jobba, plugga vidare eller skola om mig helt sen. Jag är relativt ung och kan fortfarande ändra mig sen..... Stor KRAM till dig, och om du vill kan jag bli din första patient:-D

skriven
#2: Sarah

Jag tänker ungefär som du... Få en bra utbildning och en trygg grund att stå på. Men sen, vad händer då?

Men jag jobbar ju bara 25 Tim och förlorar 8.500 kr varje månad och de pengarna saknar jag. Fast tid är ju också pengar brukar dom ju säga ;-)

skriven
#3: Pernilla

Vännen min jag skulle vara den första som skulle köpa din bok och jag är helt övertygad om att jag skulle älska den precis som jag älskar din blogg <3 <3

Och ang samtalsterapeut så skulle jag med glädje komma till dig då jag verkligen vet hur mycket det hjälper att få gå och prata av sig och jag vet vilken bra lyssnare du är och vilka underbara kloka råd du ger så skulle jag inte tveka..... MEN hade jag fler barn som skulle gå i förskolan så skulle jag mer än gärna vilja att dom skulle få ha dig som fsk lärare <3 kram kram <3

skriven
#4: Sarah

Tack, va gullig du är Pernilla :-)

skriven

Kommentera inlägget här :