Sista dagen på ön, och den hade vi inte gj...

Sista dagen på ön, och den hade vi inte gjort några större planer för. Vi begav oss ut på stan för att kika på "medeltidsveckan" som startade idag. Marknad, musik och hela stan full av medeltidsklädda människor. Barnen var förväntansfulla och spända. Skulle de verkligen få se riktiga riddare? Med svärd? Vi va inte ensamma direkt, det va nästintill omöjligt att ta sig fram bland marknadsstånden. Barnen va fascinerade av alla utklädda människor men de hade svårt att de nått eftersom det va så mycket folk. Barnen ruttnade och började gnälla.... Sen öppnade sig himlen, från noll till hundra på fem sekunder. Ungarna fick hoppa i vagnen och sitta och mysa under regnskyddet, medan Jocke och jag försökte dela på ett yppepyttelitet reklamparaply. Det gick sådär och efter en stund va jag dyblöt. Vi gick för att försöka hitta ett mysigt fikaställe, men den tanken hade slagit fler innan oss. Alla fik va fulla och vi beslöt oss för att köpa fikabröd med oss hem istället. Promenaden ut ur stan va våt, men jag hade mina trogna flippfloppfoppa på fötterna, dom funkar tydligen i alla väder. Eftersom vi hade lovat sköldar och svärd till alla snälla barn va vi tvungna att bege oss till marknaden igen på vägen hem. Jag och ungarna stod under ett stort träd och väntade, och Jocke småsprang me paraplaxet i regnet. Medan vattnet rann i hår orten på mej och vidare ner i nacken och ryggen såg jag medlidande på alla människor som hastade förbi oss. Kvinnor i dyblöta tunna blusar, flickor i sommarklänningar, pojkar i korta blöta shorts och gubbar med t-shirtar som man kunde vrida ur. Stackars alla medeltidsmänniskor som laddat för detta i ett år, det blev verkligen ingen bra start på veckan. Ikväll har hela familjen kollat på "bilar 1" på dvd. Jag kände att jag va tvungen att se den eftersom lillkillen lever i "cars-världen" just nu, och vi har lovat honom att se tvåan när vi kommer hem. Ganska söt film, nu längtar jag efter att gå på bio med lilla familjen.... Nu dags att packa, imorgon åker vi hem efter en underbar vecka på fina Gotland :-)

Kommentera inlägget här :