Tio minuter i en tidsmaskin....

Idag har jag köpt mej en tidsmaskin
Den kostade bara 59 kronor
Men den tog mej me 19 år tillbaka i tiden
Tillbaka till 1991

1991 var året då:
Partiet Ny Demokrati´s bildades
Carl Bilt blev ny stadsminister
20-åriga Pernilla Wiberg vinner VM-guld i storslalom
Carola Häggkvist vinner Eurovision med "fångad av en stormvind"
10-kronorsmyntet infördes, och 10-öringen försvann
Bingolotto började sändas
CD-spelaren blir årets julklapp
Idol-Alice föddes
Jacob Dahlin dog i AIDS

1991 var även året då Metallica släppte "The black album"
Skivan som spelades under hela min högstadietid

Ett inpulsköp på Coop Forum
Skivan hamnade i kundvagnen tillsammans med blodpudding, snabbmakaroner och blöjor
På vägen hem spelade jag CD´n i bilen
Hög volym
Minnena kom ikapp mej
Jag zappade runt för att hinna lyssna på så många spår som möjligt
Jag saktade in farten
Ville drömma mej bort ett tag till

Tillbaka till Utsäljegården
Viktiga KIF-möten
Skolk och korridorhäng i Källbrinksskolan
Lördagshäng i Magnus källare
Långa promenader i Utsälje och Segeltorp
Fester vid Långsjön och i Rosendalsparken
Övernattningar me tjejsnack och filmmys hos Sara
Musikkvällar hos Bobby & co
å mycket mer....

Vi åkte moppe
Två tre stycken på en Ciao
Utan hjälm
Den som satt längst bak fick bära packningen i en rygga
Inga problem

Vi åkte buss, tåg och tunnelbana
Vi hittade i hela SL-systemet
Vi åkte dag och natt
Och när inte bussen kom så promenerade vi
Inga problem

Vi lånade och bytte kläder av varandra
Ibland i tre fyra fem led
Man visste knappt vilka som va ens egna till slut
Vi hade det som vi tyckte va snyggt
Vi visste inget om mode eller märken
Inga problem

Vi ringde hem till varandra
På hemtelefonen
Ibland svarade nån mamma eller pappa
Det fanns inte mobiltelefoner
Inga problem

Vi hade typ inga TV-kanaler
Men man tittade på det som fanns
Och fanns det inget och se
Då tittade man på en gammal VHS som man spelat in
Det fanns inte digital-TV och DVD-spelare
Inga problem

Vi renskrev skolarbeten för hand
Ibland på någon gammal skrivmaskin
Det gällde att ha tålamod
Det va ibland ett problem

Men Livet lekte och jag tror vi hade roligt nästan jämt
Inga problem
Inga riktiga bekymmer
Det fanns inget att va rädd för ens
Det va innan droger och oprovocerad misshandel fanns

Och överallt spelades Metallica....

Önskar att jag hade haft bilder att dela med er
Men det här va före digitalkamerans tid
Visst finns det säkert papperskopior någonstans
Men de blev sällan bra

Jag åker i en tidsmaskin
Exakt 6,3 kilometer
Mellan Fittja och Huddinge
I tio minuter är jag tillbaka på 1990-talet
På högstadiet

De va tider de
Livet innan det riktiga livet började

Livet som är fullt av stress och måsten
Blodpudding och Bajsblöjor
Nappletande och nerkissade sängar mitt i natten

Livet som svämmar över av kärlek, glädje och lycka....

Kommentera inlägget här :