Mark, Vickan & Jag....

Häromdagen va Mark Levengood gäst på Förkväll på TV4
Vilken härlig människa
Positiv och glad
Humoristisk och härlig
Jag skulle vilja ha honom som vän
Ett mumintroll att samtala med i stillhet
För han verkar så lugn
Så stabil
Så harmonisk



Han berättade om sitt handikapp
Och jag kände igen mej precis
Va skönt det va att höra att det finns fler som mej
Som är ansiktsblinda
Tydligen är Kronprinsessan Victoria också ansiktsblind
Då är vi tre
Mark, Vickan & Jag...

Det finns tre grader av ansiktsblindhet
Jag kanske har den lindrigaste formen
Men det är nog så jobbigt
Jag känner igen familj och vänner som jag träffar ofta
Men de jag träffar mer sällan blir jag osäker på
Träffar jag personer på fel plats är det helt kört
När jag träffar och hälsar på många nya människor på en gång
Då vet jag inte vilka jag hälsat på
Jag känner inte igen dom

Men jag har lärt mej ett knep
Jag lägger märke till detaljer
Jag ser saker hos folk som jag har lättare att minnas
En detalj istället för helheten

Om jag möter dej i centrum och inte hälsar
Då känner jag troligtvis inte igen dej
Om du inte rullar samma blå barnvagn fortfarande förstås
Eller har dina röda converse på fötterna
Nått måste jag hänga upp mej på för att va säker
Så är det bara

Ibland känner jag igen
Men har ingen susning i alla fall
Det händer ofta
Och är ganska jobbigt
För jag vet att jag borde prata  med dej
Men jag vet inte hur vi känner varandra

Men jag har ganska lätt för att lära mej namn
Både för- och efternamn
Och jag vet när folk är födda
Alltid är man bra på nått

Men....
Det finns två som jag aldrig kommer att ta miste på
Även om jag har svårt att se dom i mängden på förskolegården

Hur mycket dom än spökar ut sej
Så är dom mammas barn









Eller, nu blev jag osäker.... Kan det va Nils Karlsson Pyssling???

Kommentera inlägget här :