Jämföreslesjukan....

Vår tids vanligast folksjukdom
Jämförelsesjukan
Jag är drabbad, säkert du me
Vi jämför allt och vill lyckas med allt

Jobbarkompisen har köpt ny bil
Syrran åker till Thailand
Grannen renoverar badrummet

Vi jämför och tror att lyckan kommer på köpet
Om jag också reser, renoverar och köper
Då blir livet perfekt
Eller....?

Man ska lyckas på jobbet
Vara målinriktad och ambitiös
Man ska jobba dygnet runt, vara tillgänglig
Man ska ha hög lön och fina förmåner


Kommer jag växa på karriärstegen i detta hus?

Samtidigt ska man ha familj
Man ska vara den perfekta föräldern
Vara med i föräldragruppen på förskolan
Vara delaktig i utvecklingssamtal och föräldramöten
Man ska lämna barnen på förskolan klockan nio, och hämta klockan tre


Uttråkade och understimulerade barn?

Det gäller att man har hittat sin livspartner innan man fyller trettio
Helst ska man ha hunnit gifta sej och skaffa barn också
Man ska ta vara på varandra och vårda kärleken
Middagar på tu man hand, teater och resor


God mat och en natt på hotell i skärgården funkar om man vill vårda relationen

Glöm inte bort dina vänner och ditt sociala liv
Håll kontakten med alla
Ring, sms:a och maila
Kom ihåg allas födelsedagar och uppvakta gärna med små presenter
Va inloggad på Facebook så du kan ha koll på allas statusuppdateringar
Uppdatera din egen status flera gånger varje dag
På din blogg bör du göra minst ett inlägg om dagen


Vill du ha en vänskapsrelation som håller i vått och tort, skaffa dej ett kramdjur

Kroppen ska du hålla i toppform
Godkänt BMI är ca 21
Du ska va smal men samtidigt muskelös
Träna tre gånger i veckan
Laga hälsosam och god mat
Undvika fika och godis
Undvik helst allt socker, kör gärna GI
Vårda ditt yttre på spa
Och ha en personlig coach för att utveckla ditt inre


Garanterat GI-fri födelsedagstårta

Man ska ha det perfekta hemmet
Nyrenoverat, fräscht och med personlig stil
Det ska vara välstädat och undanplockat
Vitt och avskalat, på sin höjd en fondtapet
Man ska inreda efter årstid
Förändra och förnya


Nöjd med dom nya, väldigt blommiga tapeterna

Man ska hänga med i mode och trender
Vara välklädd och tjusig
Ha koll på designers och märken


Duger den här verkligen? Är inte Levi´s väldigt 80-tal egentligen?

Man ska vara berest
Man ska ha varit på språkresa, tågluffat och backpackat
Sett Europa, Asien, Amerika och Världen
Alltid ha en resa bokad
Man ska ha giltigt pass, och veta vart man har det


Skogspromenad i Övik med treåring, årets längsta resa

Glöm inte bort dej själv mitt i allt
Ta hand om dej själv
Se till att både hjärtat, hjärnan och själen får stimulans
Stanna upp
Om du hinner alltså.....

Jag läser Mama i hopp om att bli den perfekta mamman
Jag läser Damernas Värld för att inte tappa stilen
Jag läser Fitness Magazine för att få inspiration till träningen
Jag läser Hus & Hem och får nya tips och idéer tillhemmet

Jag läser
Jag ser på TV
Jag lyssnar på allt och alla
Jag är nyfiken och intresserad
Jag inspireras
Jag jämför

Jag jämför mitt liv, mitt jobb, min bil, min kropp och mitt hem

Dags att sluta upp och vara nöjd?

Glädjas över
en fantastisk sambo
två underbara barn
en frisk och stark kropp
ett fast jobb
ett trivsamt hus
en bra ekonomi
en härlig familj
och många trofasta vänner

Kommentarer :

#1: Nina

Du har så rätt, så rätt!!!

Det är så svårt att bli nöjd, även om jag sällan jämför mig med vad andra har eller är.

Men man springer i det där eckorhjulet ändå....:-)

skriven

Kommentera inlägget här :