Lycka för en treåring....

Idag har jag varit föräldraledig
Inte vård av sjukt barn
Inte föräldraledig me bebis
Utan föräldraledig på riktigt
Ledig för att vara förälder
Ledig med lägstanivåersättning
180 kr blir man inte rik på
Men man får möjlighet att vara ledig från jobbet för att vara förälder

Sagt och gjort
Idag va det Melinas dag
Melina och hennes mamma och pappa
Full uppmärksamhet
Ingen konkurrens av småsyskon
Vi skulle förena nytta med nöje

Ett par måsten
En önskan
Och en överraskning
Tandläkarbesök
Frisören
Fika dammsugare
Och bio

Lite spänd och nervös
Men ändå förväntansfull är vi på väg till tandläkaren
Det blev ju ingen succé sist, och det har hon inte glömt
Men nu, ny tandläkare, nytt försök
Det är spännande att åka hiss
Det är kul med väntrum
Tandläkaren är supermysig
Trevlig och förstående när vi berättar om Melinas skräck
Men det hjälper inte
Melina vill backa ut ur rummet när hon ser stolen
Jocke får sitta i stolen istället
Jocke åker upp och ner
Han skrattar, åh va det är kul
Jag skrattar
Tandläkaren skrattar
Melina ser sammanbiten ut
Melina skakar av rädsla
Hon tänker inte åka i stolen
Hon tänker inte ens gapa
Hon vill inte va hos tandläkaren
Hon vill inte lämna sina nappar till kattungarna på Skansen
Melina får ett kuvert med bla tandborste och tandkräm i
Melina blir glad "Jag har fått post...."
Melina får trycka på hissknappen
Lycka för en treåring

"Nu ska vi fika dammsugare"
Det gjorde vi efter förra tandläkarbesöket
Det har blivit en vana
Hon tror att det ingår i själva processen med att gå till tandläkaren
Tänk den dagen man lite stressad skjutsar dit henne på lunchrasten
Då kommer man inte ha tid att fika dammsugare
Men idag har vi tid
Vi fikar i sjukhuscaféet
Festis och dammsugare
Lycka för en treåring

"Nu vill jag leka"
Hon har förstått att det här är hennes dag
Vi hade bara inte förstått att hon skulle ta den här dagen på så stort allvar
Vi funderar, vad ska vi hitta på?
Vi har inte planerat någon lekaktivitet för henne
"Okej Melina, vi ska göra nått kul, men det är en överraskning, vi kan inte säga vad det är"
På väg till bilen fångar vi upp en Metro i farten
Spänner fast Melina i baksätet, sen läser vi nöjessidorna febrilt
Vad ska man hitta på?
Utställningar och muséer i stan?
Lekland utan lillebror?
Badhus eller Bowling?
Bio
Bio i Heron City blev det
"Bodil och hennes väninnor"
40 minuter, blandade kortfilmer
Popcorn, Chips & Festis
Lycka för en treåring

Dags att hämta lillebror
Han ska med på nästa äventyr
Besök hos frisören
Jag och barnen ska klippa oss
Frisören har en bil där barnen får sitta medans dom blir klippta
Mina barn tittar storögt och facinerat på några barn som blir klippta i bilen när vi kommer in
Mina barn vägrar sitta i bilen när det är deras tur
Jocke får än en gång ta plats i en stol som är menad för någon annan
Måns sitter i knät
Utan kappa, det vill han INTE ha, och med klubba i munnen
Men han låter frisören göra sitt jobb
Hon får klippa bort hans mysiga hockeyfrilla
Melina, hon VÄGRAR bli klippt när det är hennes tur
Men klubba vill hon gärna ha
Lycka för en treåring

Under tiden sitter jag i en annan stol
Jag ser och hör de här barnen
Jag undrar vems barn det är

Några gånger om året går jag till frisören
Blir omhändertagen och får njuta
Lugn och ro och skön massage för hårbotten

Idag far det runt två barn i sallongen
Gapar och tjoar
Spännande ny miljö
Många speglar, stolar som kan snurra
Jag kan inte njuta för fem öre
Jag sitter som på nålar
Frisören säger inte så mycket
Som förälder vill man höra att man har fina barn
Frisören tyckte att min dotter hade ett fint namn
Hon va från Grekland, Melina är ett grekiskt namn
Hade jag varit lugn och avslappnad hade jag kunnat småpratat med henne
Nu satt jag och undrade
Hur lång tid kan en toppklippning ta....???

Kommentera inlägget här :