Flexibel... Eller bara lite fyrkantig...?

Jag anser mej själv vara en rätt flexibel människa
När inte plan A fungerar tänker jag om
Jag är oftast väl förberedd och har både en plan B och plan C i reserv
Är det flexibelt att ha flera reservplaner?
Jag gillar förändringar
Jag blir galen när jag träffar mossiga människor som vill ha det som det alltid har varit
Jag vill bryta mönster
Jag vill provocera

MEN...
Kan det vara så att jag har större krav på andras flexibilitet än min egen?
Varför blir jag annars nollställd när någon annan hunnit före och tagit min bästa plats i spegelsalen?
Varför börjar jag fundera på att gå hem om inte min favorit-cross är ledig?
Varför blir jag irriterad om någon tagit MIN parkeringsplats på parkeringen?

Jag gillar rutiner, det är sanning
Min morgonritual ser alltid likadan ut
Dusch, kläder, make-up, hår och sist frukost
Jag åker hemifrån exakt 12 minuter innan jag börjar
Jag parkerar brevid lyktstolpen
Jag sitter på samma plats i personalrummet
Jag vill dricka kaffe ur samma mugg varje dag, den är godast
Jag är en maskin....

Jag mixar och matchar och inget lämnas åt slumpen
Även det som ser spontant ut är väl genomtänkt
Jag tänker innan jag talar
Vill att varje ord ska ha en mening
Vill beröra
Vill betyda
Vill inte göra fel
Vill inte ångra

Så väldigt ospontant
Så väldigt oflexibelt

Jag hoppas att ni som läser det här håller detta för er själva
Det här är ett beteende som jag blivit medveten om ganska nyligen
Och det gör mej inte stolt
Jag vill gärna framstå som en väldigt enkel och okomplicerad människa
Men när det kommer till mej själv och mina egna vanor
Då syns det som jag fastnat i ett mönster

Kanske är jag lte fyrkantig, eller så tänker jag bara för mycket....

Kommentarer :

#1: nina

:-) Härligt att läsa! för jag är likadan!

Gillar förändring och när det rör på sig, är enormt flexibel...men attans om det inte blir som JAG har tänkt! :-))))

skriven
#2: Inas

Hej kusin vitamin!



=0) Jag kan bara le... Kram

skriven
#3: Pernilla

Tror att man mår bra av rutiner. Det är en slags trygghet att ha sin egen mugg att dricka kaffe i på jobbet. Att åka 12 min innan man börjar betyder mest att du har räknat ut hur lång tid det tar. Slippa stressa?

Jag blir lite stressad när mitt vanemönster bryts, vilket det gör varje dag sedan jag fått stor familj. Så jag inser att jag måste bli mer flexibel, inte lätt att ändra invanda mönster.

skriven

Kommentera inlägget här :