Pedagog vardagar mellan 9.00-14.00

Jag är pedagog
Innan jag fick egna barn visste jag allt om barn
Nu har jag två egna, och nu vet jag inget om barn

Jag försöker förstå hur dom tänker
Men jag lyckas inte knäcka koden

Idag va vi med Melina på BVC för treårskontroll
Spännande!!!!
Melina har förväntansfullt pratat om detta i flera dagar nu
Precis på samma sätt som hon pratade förväntansfullt om Frisören och Tandläkaren
När vi satt i väntrummet och väntade på vår tur
Då säger Melina "jag tänker inte gå in till Eva"
"Jo" säger jag "Det ska du göra"
"Nej" svarar Melina bestämt
Jag känner att det kokar i mej, jag brinner!!!!
När Eva sen kommer för att hämta oss, då vägrar Melina att följa me in
"Kom nu" säger jag och tar tag i henne
"NEJ, jag vill inte" säger Melina
Jag försöker lyfta henne, men hon håller sej krampaktigt fast i ruschkanan
Jag börjar känna att jag varit me förr, och mitt tålamod för sånt här trams är NOLL
Melina och jag utbyter ilskna blickar samtidigt som jag försöker lyfta och dra henne
Hon sitter som fastgjuten i ruschkanan
UNGE!!!!
"Melina, du kan väl följa med mej in och leka lite?" säger Eva
"Ja, det vill jag" säger Melina och följer glatt me Eva
Jag erkänner mej besegrad, och bestämmer mej för att endast vara en skugga resten av tiden
Eva ska få sköta den här undersökningen
En främling förstår bättre hur man ska prata med mitt barn
Jag är visst inte pedagog i hemmet

MEN
Då händer nått
Melina har verkligen förväntat sej att få leka
Hon dyker ner i en låda med små djur
Sorterar dom och radar upp dom
Eva försöker prata me henne
Melina som vanligtvis aldrig är tyst, snör ihop munnen lika bra som hos tandläkaren
På sin höjd nickar hon lite ibland
Eva vill veta en massa saker, Melina svarar inte på nått
Melina leker
Eva byter taktik
"Ska vi rita lite?" undrar Eva
"Ja" svarar Melina nästintill ljudlöst
Eva fixar fram papper och pennor och förväntar sej cirklar och kanske en huvudfoting
Men, då har lilla fröken hunnit ångra sej
Hon vill inte rita
"Ska vi hoppa lite då?" undrar Eva
Melina skakar på huvudet
"Spela ett spel då?" undrar Eva
Melina är me på noterna
Eva lägger fram bilder, hon vill lyssna på hennes uttal och se hennes språkförståelse
Melina lämnar i tysthet över korten till Eva igen
Visserligen i rätt ordning, men som sagt i tystnad
Eva och jag småpratar lite och låter Melina va
Då plötsligt börjar hon prata lite också
Inte högt, och inte många ord, men det kommer ljud ur munnen
Munnen är stel och formad med putläppar
Melina pratar bebisspråk
BEBISSPRÅK!!!!
Jag blir så trött, varför kan hon inte bara göra det hon blir ombedd att göra
Varför kan hon inte bara svara på frågorna, hoppa jämfota, rita och spela spel?
Eva tar genast upp tråden igen
De sparkar fotboll och Eva tycker att bollen är hoppig
"Är du lika hoppig som bollen Melina?"
Melina hoppar inte
"De här barnet går inte att lura" konstaterar Eva
Melina ska vägas och mätas
Melina står som förstenad
Kan inte klä av sej själv
Kan inte stiga upp på vågen själv
Jag sköter henne som om vi vore på ettårskontroll
Vi avslutar och Eva ställer en diagnos efter vårt möte
"Hon är banne mej Lotta på Bråkmakargatan. Kan allt, men låter ingen tala om för henne vad hon ska göra"



När vi är klara och ska gå därifrån säger Melina med klar och tydlig röst
"Nu vill jag ha Bamse-märke..."
Vilken oförskämd unge man har tänker jag. Hon kräver betalning utan att ha utfört arbetet....
Fast, nu fick ju Eva höra att hon kunde prata i alla fall, sexordsmening, inte illa va....?!?!
Om ett år ska vi tillbaka igen
"Då ska vi kolla synen och hörseln, fast det verkar det ju inte va nått fel på....." säger Eva

Jag är utbildad på andras barn
Hemma är jag bara morsa


Kommentarer :

#1: Inas

Hej Vännen!



Ja, va ska man säga.... Elias var lika dan exakt... så jag vet hur du känner det... man är bara mamma hemma ingen pedagog.. Men du har det i bakhuvet och har lite försprång som mamma, fast alla har sina underbara egenheter och personligheter som de måste få ha.. men de är väldigt lika varandra i bland. Eva har nog mött fler sådana goa barn...Men det kanske är bäst så ändå. Jag ska med sonen på måndag på 4 års kontrollen... jag gruvar mig redan...



Goa kramar till er alla och ge inte upp, håll ut...



Karina

skriven
#2: Kajsa

Haha, vad roligt att läsa!! Fick du nån längd och vikt på henne?

skriven
#3: Yta & Djup

Karina, visst är det så. Man är stolt över att dom har personlighet och att dom vågar visa vad dom vill. Men ibland vore det så skönt om dom bara gjorde det man hade kommit överens om också...

Lycka till på 4-årsundersökningen, det går säkert jättebra!!

Kram Sarah

skriven
#4: Yta & Djup

Kajsa, efter en del om och men....

Längd 96.5 cm

Vikt 15 kg

Helt enligt kurvan :-)

skriven
#5: Pernilla

Goa underbara Melilna <3 Sarah det är väl ändå inte din envishet som denna underbara tjej har ärvt? ;) Jag hejar på Melina det är då ingen som kommer bestämma över dig och det är KANON kram kram

skriven

Kommentera inlägget här :