Mingel...

Det är som att mingla runt i en stor samling med människor. Jag stannar upp och ägnar alla lite uppmärksamhet. En del får bara en artig blick, medan andra smeker jag varsamt och håller ömt mot kroppen. Jag har en relation till alla och jag kan minnas mitt första möte med dem. Jag har valt dem, fast idag är jag inte säker på vad jag grundade mina val på. En del känns som främlingar, de stirrar på mej på ett sånt sätt att jag bara vill släcka lampan och slippa se. Det kanske är så att tiden inte är mogen än, att relationen oss emellan måste växa sig starkare. Sånt tar tid, ibland flera år. Eller så är det över för länge sen, man vet om det fast man vågar inte ta steget och göra slut på riktigt.
De flesta är starkt förknippade med olika dofter, känslor och miljöer. De flesta fyller, eller har en gång i tiden fyllt, en viktig och värdefull funktion. En isbrytare, en språngbräda, en tröstare, en festfixare, en snuttefilt, en statushöjare....

Ja, jag har som ni kanske förstått gått ett par varv i min klädkammare ikväll. Det börjar bli fullt, det är svårt att se de enskilda plaggen, det enda som syns är en faslig mängd med textilier. Bomull, siden, polyester och akryl. Framförallt har jag ett överskott på tröjor, toppar och blusar. På kul räknade jag ihop dem ikväll och det visade sig att jag har ca 300 överdelar. Å då har jag inte räknat träningskläder, kavajer eller det som finns på vinden eller i tvättkorgen. Jag skulle alltså klara mig rätt bra i ett år om tvättmaskinen gick sönder.

Lösningen är inte att köpa fler galgar nästa gång vi åker till IKEA, lösningen är att rensa. Jag brukar försöka rensa varje höst och köra påsar med kläder till second hand-butiken. Men innan jag kommer så långt måste ju allt gås igenom. Allt ska synas och tänkas till om, kanske provas också. Det blir svettigt, men det är nödvändigt. Det blir tre högar, spara, slängas och arkiveras... Den där arkivhögen är mest spännande. I den hamnar oftast alldeles för dyra och ofta oanvända plagg som jag inte har mage att göra mej av med. De åker upp i vindsarkivet...


Den här jumpsuiten köpte jag för ett par år sen, sen har den bara legat där och glott på mej. Idag fick jag ett infall och va tvungen att prova den. Kan Lotta Engberg och Petra Marklund ha sparkdräkt så kan väl jag med tänkte jag. Så den får hamna i sparahögen. 

Å så har jag en oanvänd guldig paljettbolero som hänger löst nu inför rensningen. Jag köpte den julen 2012 och om jag inte blir bjuden på paljettparty snart kommer den att hamna i atkivlådan på vinden. Ja ni förstår vad jag har att pyssla med i höst...

Kommentera inlägget här :