Turist

Nu är helgen igång och på bästa tänkbara sätt också. Efter en skruttvecka med diverse läkarbesök och andra möten fick Brandis och jag en fredagkväll på tu man hand. Vi lämnade barnen hos Tomas och Malin och promenerade ner på Sturebiografen. Vi hade bestämt oss för att se Ruben Östlunds omtalade Turist. När en film får såna fantastiska recensioner blir man ju lite nyfikna liksom....

Å den va bra, på alla sätt. Lite rolig, lite sorglig, lite eftertänksam, lite normbrytande och lite långsam. Ni vet så där seg ibland så man hade tappat koncentrationen för länge sen om man satt hemma och tittade. Långa tysta scener med bedårande vyer som möjliggjorde tid för reflektion mitt i handlingen. Men i biosalongen fanns inga synintryck som stal uppmärksamheten från filmen, så efter en stund vande jag mej vid tempot och njöt av ett utomordentligt skådespel, framförallt av Johannes Bah Kunke. 
Om du har möjlighet tycker jag att du ska gå och se filmen. Sen ska du ta dig en funderare över vilka egenskaper som vi (samhället) oreflekterat tillskriver oss människor, och hur svårt det är att bryta dessa normer...


❄️❄️❄️❄️❄️
Jag följer strömmen och ger Turist fem snöflingor

Kommentera inlägget här :