Sagan om gumman och skrivlusten...

Det var en gång en liten gumma som bodde i gränden. Hon var en lagom klok och lagom snäll, lagom rund och alldeles lagom ordningsam. Om det var nått med gumman som inte var det allra minsta lagom så måste det vara hennes karaktär, den var nämligen något utöver det vanliga.

En morgon i januari vaknade gumman i sin sköna säng, och bredvid henne låg ett litet småfolk på varje sida. Gumman sträckte på sig och tänkte "va skönt att jag har en hel dag som jag kan ägna mej helt åt min uppsats". Gumman hade nämligen tagit ledigt från jobbet hela den här dagen för att enkom kunna ägna sig åt sitt skrivande. Alla tre låg kvar i sängen, mös, kollade på TV och njöt av morgontimmen. "Nä, här kan vi ju inte ligga hela dagen" tänkte gumman till slut, "jag har ju en uppsats att skriva" så gick hon upp och kokade kaffe och förberedde frukost. Efter en stund kom gubben hem och anslöt sig till frukostbordet. "Tänk va härligt att vi kan ha sådana är morgnar tillsammans mitt i veckan" mumlade gubben och gumman kunde inte annat än att hålla med.

Gubben körde sen upp småfolket till förskolan så att gumman fick tid att sätta sig med sin uppsats. "Men vore det inte himla smart att göra lite nytta nu när jag ändå är hemma" tänkte gumman och la in en tvätt i maskinen. Nu skulle hon äntligen sätta sig och skriva men först va hon tvungen att röja lite i köket och vika lite ren tvätt "jag tänker ju så mycket bättre när jag har ordning och reda runtomkring mej" tänkte hon.

Gubben som för en stund sen kommit hem igen meddelade att han skulle ta sin gubb-Volvo och köra till Ica och storhandla. "Men det lät ju trevligt, shopping gillar jag ju" tänkte gumman och meddelade gubben att hon tänkte följa med. "Men hur går det med din uppsats då? Behöver du inte sitta och skriva i lugn och ro?" undrade gubben. "Jag skriver den i skallen medans vi handlar, så behöver jag bara skriva ner den på papper sen, jag jobbar så..." sa gumman och halvljög. Sagt och gjort, gubben och gumman åkte till Kungens Kurva.

"Vore det inte en bra idé att kolla på tapeter till Lillans rum när vi ändå är ute och åker?" undrade gumman. "Jo" sa gubben och så gjorde de det. De valde mellan rosa och rosa i olika mönster, och gumman och gubben kom överens om en sak. Lillan skulle inte under några omständigheter se tapetproverna som de tog. Gubben och gumma va överens om att det va deras hus och att det va de som var vuxna och därför får rätten att bestämma hur deras väggar ska se ut. Sen fortsatte gubben och gumman vidare till Kvantum, och där fyllde de med glädje en hel vagn med godsaker morötter, groddar och salladsblad. Inte minsta lilla sockerbit slank ner och de va väldigt nöjda och glada över det.

”Bäst vi skyndar nu så jag hinner skriva lite på min uppsats” tänkte gumman på vägen hem igen. ”Är du inte väldigt hungrig” frågade gubben. ”Jo vi får göra iordning lunch på en gång när vi kommer hem” sa gumman och det va precis va de gjorde. Efter att de hade packat upp en miljard varor förstås...

Gumman hade tidigare under dagen funderat på om hon inte skulle passa på att träna en stund just den här dagen, och efter lunchen bestämde hon sig. ”Jag tänkte åka ner till gymmet en sväng, följer du med?” frågade gumman gubben. ”Jo, det vore väl bra. Men din uppsats då? När ska du skriva den?” svarade han. ”Jo jag hinner det sen, men jag skulle behöva åka förbi biblioteket också” sa gumman.

Gumman och gubben hoppade åter in i bilen och åkte genom det lilla samhället ner till biblioteket. Gumman hämtade upp ett par böcker, pratade med en bibliotekarie och fick sen akut ångest. Gumman kom på att den nya kursen startar om ett par veckor och att hon ännu inte skaffat någon kurslitteratur, och nu va allt på biblan utlånat. ”Oj vad jag planerar dåligt” tänkte gumman som nu hade en liten växande klump imagen.

Väl framme på gymmet glömde gumman alla sorger. Hon glömde att hon inte hade nån kurslitteratur och hon glömde att hon inte skrivit nått på sin uppsats på hela dagen, det kändes bra att träna med gubben. Gumman tänkte ”om jag bara får arslet ur soffan och besöker det här stället lite oftare så kanske jag slipper stå i vassen i sommar”.

Efter gymmet blev det lite bråttom. Hem och duscha för att sedan skriva på uppsatsen åka på massage. Gumman tänkte som så ”om kroppen mår bra, så mår knoppen bra, så mår gumman bra, så orkar hon skriva en fin uppsats sen...” Gumman unnade sig lite lyxtid för det tyckte hon att hon var värd, innan hon skulle slita hårt med sin text sen.

Direkt efter massagen körde gumman sin lilla bil till kontoret. Gumman tyckte att kontoret hade de bästa förutsättningarna för uppsatsskrivande, där va lugnt och tyst och där fanns varken gnälliga gubbar eller surigt småfolk. När gumman kom till kontoret packade hon upp alla sina böcker och papper ”nu är jag redo för skrivflödet” tänkte hon. Dessvärre var inte skrivflödet redo för gumman, så gumman loggade in på sin jobbmail och så läste tio nya mail och gumman började genast tänka mer på jobbet än på uppsatsen. Efter en liten stund dök en pratsjuk vän till gumman upp. Eftersom gumman kände att hon och vännen nästan aldrig hann prata ostört, så kändes det skönare att snacka lite än att skriva.

Tiden rusade iväg och eftersom gumman hade lovat gubben att vara hemma senast klockan sex så skyndade hon sig hem igen, för att avnjuta en god middag med honom. Småfolket hade redan ätit och var parkerade i soffan, där även gumman hamnade efter en liten stund. ”Att sitta med sina barn och mysa i TV-soffan är dyrbar och värdefulltid” tänkte gumman och försvarade på så vis att hon även ännu en gång sköt upp sitt uppsatsskrivande. Likadant tänkte hon när hon sedan fortsatte att spendera hela kvällen med småfolket, tills de somnade vi d niotiden.

Då... Då när småfolket sov och gubben tittade på TV, då hämtade gumman sin dator. Hon hade skrivlust och satte sig äntligen ner och började skriva en uppsats saga...

 
 

Kommentarer :

#1: Fnulan

Hahahhahaha exakt så är det!!!!

Svar: Skönt å höra att man inte är ensam.... annars tyckar jag alla andra verkar så oerhört diciplinerade och ordningssamma.....
Yta & djup

skriven
#2: Maria

Själv skulle jag kunna berätta sagan om den runda gumman som skulle äta nyttigt..,

Svar: Jaaaaa.... Berätta den sagan. Avsluta med lite bra tips och råd till oss andra gummor som tycker det där med nyttig mat är svårt :-)
Yta & djup

skriven
#3: Anonym

aj då, känner igen den pratsjuka vännen. Sorry!

Svar: Be inte om förlåt.... Det va bara trevligt, och jag hade ju ändå ingen skrivlust.... ;-)
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :