"Skolverket oroas över läxhjälpen" SvD

Den här rubriken var det första jag möttes av i morse när jag skulle läsa tidningen, å jag blir så arg....
Inte på Rut, för det är inte hennes fel egentligen. Nä, jag är arg för att skolor runt om i vårt avlånga land fortfarande anser att eleverna behöver läxor.
Det sägs att Sveriges skolor ska vara "en skola för alla". En inkluderande skola där alla elever ska ha samma möjligheten oavsett kön, etnicitet, religion, klasstillhörighet osv.
Många skolor försvarar sina läxor med att "både elever och föräldrar efterfrågar läxor". Men handen på hjärtat, skulle du tycka att det va kul att flera gånger varje vecka vara tvungen att plocka med dej arbetsuppgifter hem efter arbetsdagens slut som du va tvingad sitta med på obetald kvällstid?
Nä.... Inte så kul va...?
Om Sverige nu har en så bra och jämställd skola borde inte då alla elever ha rätt att lära sig allt de behöver i skolan under handledning av behöriga lärare? Jag anser att det är lärarens uppdrag att se till att alla elever tillägnar sig den kunskap de behöver för att uppnå lärandemålen under skoltid.
Alla föräldrar kan inte hjälpa sina barn med läxorna. Det kan vara språket som hindrar dem, tiden som inte finns eller egna kunskapsbrister.
Å då kan man ju köpa läxhjälp kom någon klok människa på :-)
Men den som tror att alla föräldrar har råd med den kostnaden borde nog verklighetskontrollera sig själv. Även om Rut erbjuder 50% rabatt på läxhjälp så är det få som har råd. Genom att tillåta läxor föder vi ett samhälle där endast de rikaste klarar sig, ett ännu mer segregerat samhälle....
Tänk på den du!

Nä, låt alla barn få koppla av med någonting annat efter skolan. Läsa en spännande bok, spela ett instrument, leka burken eller ägna sig åt idrott.

Kommentarer :

#1: Ami

Hej Sara, jag tittar in här ibland :), håller med dig fullständigt! När är det annars tänkt att barnen ska få vara barn och leka av sig så att de orkar sitta och lyssna i skolan under dagarna!?

Svar: Va kul att du läser bloggen Ami :-)Jag tror också att en balans mellan skola och lek bidrar till bättre ork hos barnen.
Yta & djup

skriven
#2: Ami

Hej Sara, jag tittar in här ibland :), håller med dig fullständigt! När är det annars tänkt att barnen ska få vara barn och leka av sig så att de orkar sitta och lyssna i skolan under dagarna!?

skriven
#3: PiaJohansson

Hej!
Klokt skrivet Sara, håller helt med dig!!

Svar: Kul att du läser och kommenterar Pia :-)
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :