Läxor å sånt

Å i veckans mitt i Huddinge kan vi läsa vad eleverna tycker om att långa skoldagar toppas med läxor. Inte poppis alls, å jag är inte förvånad....

Sitter själv här hemma i soffan och pustar ut efter en åtta timmar lång arbetsdag. Bredvid mej ligger veckans läxa och glor på mej. Jag ska läsa 300 sidor och skriva en metodbeskrivning till min etnografiska studie. Jag har fem dagar på mej, så jag borde verkligen börja nu. MEN JAG ORKAR INTE!!!

Jag tror bara människan har ett visst mått av energi. Både kroppen och knoppen behöver avkoppling och nöje för att inte klappa ihop, och just nu känner jag att jag kommer gå sönder och samman mentalt om jag måste plugga. Å då är jag ändå vuxen och har valt den här utbildningen av egen fri vilja.

Och den svenska skolnormen säger att elever ska ha läxor, och den är det ju tyvärr ingen (eller i alla fall väldigt få) som vågar bryta.
Nä, låt ungarna va ute och ha skoj med sina kompisar på kvällarna istället för att sitta med skoluppgifter. Var sak har sin tid liksom, när ska ungar få leka, om inte när de är barn....

Kommentera inlägget här :