Fyra F: Fångad Fortet Fredag Fotpall

Vi äter popcorn och har fastnat vid fångarna på fortet på TV4. Barnen är fångade och fascinerade av spindlar, ormar och tigrarna.

Melina undrar "vad är det där för småkillar?" och hur ska jag kunna förklara det där med kortväxthet på ett vettigt och begripligt sätt för en femåring? Räcker det inte med den biologilektionen hon fick på Bolibompa idag... I en av serierna hon tittade på va det en vuxen som förklarade för npgra varn "hur barn blir till". Hela biten med snoppen, snippan och fröna. Jag är överraskad över att det inte kommit några följdfrågor på det, än, kanske jag ska lägga till.

Vad är det med barn och bekvämlighet? Det verkar överhuvud taget inte existera i deras värld.
Tex har vi en ganska så stor soffa. En hörnvariant med divandel. Ändå väljer Måns att ALLTID ligga och balansera på fotpallen. Samma fotpall som jag för 10-15 år sen räddade när mitt ex mamma skulle köra den till tippen. Inte hade jag väl kunnat ana då att jag skulle få en son som kallar fotpallen för sin "favoritplats". Barn är sååå svåra att förstå sig på. Spelar ingen roll hur många högskolepoäng jag än har i pedagogik, barns beteende är ett mysterium.

Vad händer sen då i sista reklambrejket? Jo Måns som väntat på tigrarna och guldpengarna somnar som en stock där på sin pall, å den stora ber om att få gå å sova. Jocke och jag ser klart och konstaterar att skidgubbarna va riktigt duktiga, och undrar: är det här en försmak på höstens fredagar....? :-/

Kommentera inlägget här :