Det är ju tur att jag har min Brandis...

Medan alla andra familjer äter pizza idag försökte jag göra mig till och ordna lite mys och god mat åt mina Rudbusar här hemma. Jag hade planerat minutiöst för att allt skulle vara klart i samma sekund som Brandis skulle komma hem.

Jag hade en chili con carne som puttrade på spisen, fyllda tortillas i pannan och nachochips på värmning i micron. Jag hade dukat med små skålar och assietter, glas med fot och vikta servetter. Jag hade tänt ljus och va redo....

Så klev han över tröskeln, och i samma stund utbrast han: VAD HÄNDER....! Det tog ett par sekunder innan jag fattade vad han menade. Köket var fyllt av rök, det brann eller var i alla fall en kraftfull rökutveckling i micron. Han öppnade upp fönster och dörrar, slet av sig tröjan och började fläkta med den för att vårt direktkopplade brandlarm inte skulle sätta igång och generera i ett kvällsbesök av Securitas. Snabbt som bara den bar jag ut nachoskålen på altanen. 

I ett kallt kök som stank av brandrök satt vi sen och åt vår chili utan nachos. Chilin som vissa somliga tyckte va alldeles för stark... Men då fick vi ju i alla  fall användning av de fina glasen på fot som jag dukat med, för oj oj oj vad barnen drack...

Det blir liksom alltid så bra när jag ska göra mej till. Varför köpte jag inte bara en pizza som alla andra gör på nyårsdagen...?

Å Måns sa... "Pappa, sliter du alltid av dej tröjan när du ser en brand?"

Mumsfillebaba...

Kommentera inlägget här :