Skomakare

Jo jag har tänkt på en sak...
Hämtade ut ett par skor hos skomakaren idag och insåg då att farbrorn som jobbar i verkstaden bara blir äldre och äldre (ja ja ja vet det blir vi alla, jag me men den härsnubben måste verkligen jobba på övertid). Jag är (trots min ansiktsblindhet) säker på att det är samma man som stått där i sen jag va barn.

Det känns som att hela hans verksamhet är kvarglömd från en annan tid liksom, maskinerna ser anhika ut, hans blå overall är sliten och inte ens kortbetalning är möjlig. Men jag klagar inte på hans hantverk, mina pjuck va superfint omklackade och putsade, men va händer om han försvinner? Finns det fortfarande människor som utbildar sig till skomakare? Å är det fler än jag som lämnar in sina skor för renovering då och då? Eller köper folk billiga skor som de använder, sliter på och slänger bort sen?

Bara en stilla undran så här på kvällskvisten...

❤ ❤ ❤ ❤ ❤

Kommentarer :

#1: Lotta

Jag var hos skomakaren förra veckan. Hade ungefär samma tankar som du. Jag tycker det finns något mysigt och charmigt med att vara där. Billigt var det också.

Svar: Ja visst är det mysigt. Å favvoskorna blev som nya för 140 spänn :-)
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :