Fortsättning följer

Jag vet inte för vilken gång i ordningen, men ikväll har jag varit på möte igen angående Melinas skolplacering. Ni vet, hon fick ju inte plats på skolan som ligger 50 meter från vårt hus, trots att de tog emot 81 stycken 07:or i augusti. Helt galet och vi har överklagat och bråkat, men utan resultat...

Senaste nytt är hur som helst att skolan ska omplacera barn och göra nya klasser utan att ta hänsyn till syskonförtur för att frigöra platser åt oss som bor närmare. Det är ingen garanti att vi får plats, men det ökar ändå våra chanser avsevärt. Den 6 december får vi placeringsbeslut inför åk:1, det blir en fem veckor lång och spännande väntan.

Det värsta som kan hända är att Melina måste gå kvar där hon går nu, på Kästaskolan. I sprillans nya och fräscha lokaler 2015, entusiasmerande rektor och engagerade pedagoger. Hon har verkligen fått ett jättebra förskoleklassår och vi är så nöjda med verksamheten. Problemet är att nya skolan ska byggas långt bort och att hon måste åka skolbuss till och från. min önskan är ju att hon ska kunna gå till och från skolan tillsammans med grannbarnen som jag gjorde när jag var liten. 

Kästaskolan kommer utvecklas och bli en kanonskola, det är jag övertygad om. Jag har så svårt att förstå varför familjerna som bor i Kästa så krampaktigt klamrar sig fast vid Vistaskolan. En del föräldrar som va på möter verkade helt förtvivlade och såg bara nackdelar med att få en ny fräsch skola i sitt närområde. Jag fattar ingenting....

6 december, lägg det på minnet...

Kommentarer :

#1: Linda

Ja det har jag verkligen lagt på minnet. Bara hoppas på att man får behålla sin plats.
Kram

skriven
#2: Kästaförälder

Jag förstår varför du väljer att ifrågasätta beslutet om omplacering om du bor så nära. Jag bor 50m ifrån den nya Kästaskolan och är såklart jättenöjd med att våra barn placerats där. Vi får stå ut med ett år till i baracker på en överfylld skola med nästa helt bortbyggd uteyta och lunch vid 10.30 (i 6års fick min flicka lunch vid 13.00 pga överfull matsal, det är ju helt galet!)
Det är (såvitt jag vet) inte Kästaföräldrar som bestritt omplaceringen utan de som bor i Glömsta. Jag förstår dem lite eftersom de säkert som du (och jag) gärna vill att deras barn ska kunna gå till och från skolan. Men de flesta av dem har ju redan skolskjuts. Så varför man slåss för att hålla sig kvar på Vista istället för helt ny och superfin miljövänlig skola i Kästa är över mitt förstånd.

skriven

Kommentera inlägget här :