En ny värld....

Melina har varit på skolbesök idag, och träffat sina nya klasskompisar och pedagoger. Det va pirrigt som bara den, men spännande och kul på samma gång. Eftersom Melina inte har någon kompis med sig från sin förskolegrupp va jag med på skolbesöket, men jag försökte verkligen hålla mej i bakgrunden...

När man på avstånd ser sitt barn sitta tillsammans med främmande människor, blir det så tydligt att hon är på väg in i en ny värld. Eller inte bara hon, även jag. En känsla av att befinna sig i en stor förändringsprocess svepte in och grabbade tag om mej. Jag blev emotionell och sårbar precis där och då. I ett klassrum fyllt av barn, pedagoger och föräldrar satt jag med en stor klump i halsen. Det bådar inte gott inför nästa veckas sommarfest på förskolan,då de högtidligt ska tacka av de blivande förskoleklassbarnen, som det står i inbjudan. Troligtvis kommer jag väl inte bara ha en klump i halsen då, jag kommer väl antagligen stortjuta...

Den här fina förskoletiden börjar lida mot sitt slut för Melina. Hon har haft fem kanonbra år på Vistaberg, tillsammans med professionella och engagerade pedagoger. Vuxna människor som alltid har sett hennes styrkor och kvalitéer, trots att hon inte alltid har varit så följsam som man kunde ha önskat. Jag är så tacksam för de här åren och för att hon har fått en så bra start i livet.
Nya pedagogerna i förskoleklassen känns också jättebra, även om vi föräldrar inte blir delaktiga på samma vis. Melina kommer trivas som fisken i vattnet, jag tror inget annat....

Och vad hittar jag i brevlådan när jag kommer hem? Jo, fem skolrelaterade brev!!! Fyra från förvaltningsrätten (vår överklagan om skolplacering har gått vidare dit efter att kommunen gav avslag) som vill att vi kompletterar och lämnar nya yttranden.
Vi fick även inbjudan till ytterligare ett föräldramötet med grundskolechefen samt rektorerna, där de förhoppningsvis ska ge förklaring till den här konstiga skolplaceringen.

Men just nu, i detta nu, känns den här skolplaceringen toppen. Jag har precis sett min glada sexåring börja bygga relationer till nya vuxna och barn, och jag har sett hennes glädje i att få bli delaktig i det här stora skolsammanhanget. Det här nya äventyret som börjar nu...
Fast jag vet att jag måste överklaga beslutet. Att jag måste kämpa för miljön, ekonomin, logistiken och alla andra ungar här i gränden som vill ha rätt till sin "byskola".
Kämpa kämpa, orka orka...

 

Förväntansfull och pirrig, på väg för att besöka skolan....

Bästa kompisen från gränden och Melina blir klasskamrater I höst...

 
Och så möts man av all den här byråkratin när man kommer hem...

Kommentera inlägget här :