Alla barn....

Idag försöker jag komma ikapp. Jag läser, analyserar och planerar för min exa. Försöker förstå hur jag ska lägga upp arbetet, helst utan att slå knut på mig själv. Jag rensar lite här hemma, ordning och reda ger bättre struktur och en lugnare själ. Slänger oviktigheter och stryker under "bra att ha"-saker....

Barnlitteratur är spännande grejer. Jag har haft högläsning för Måns, två utvalda böcker. Jag läser långsamt och med inlevelse, han kryper ihop nära nära och lyssnar. Både han och jag njuter, samtidigt som jag försöker observera och analysera.
Sen har jag haft tystläsning för mig själv. Fokus barns egen folklore, Bellman, spökhistorier och "alla barn", minns ni...? "Alla barnen lekte i havet utom Kaj, han blev uppäten av en haj...."

Trodde i min enfald att detta endast va små rimverser som ungar genom åren roat sig med utan egentlig mening, nu vet jag bättre. Språklek har betydelse, det är kultur som präglar oss, något som vi bär med oss, något som vi kan bearbeta och utveckla. Nått som väcker lust och nyfikenhet....
Så fortsätt att rimma, ramsa och tramsa. Berätta historier och skoja på :-)

Kommentera inlägget här :