SOS Vilda Djur

Jag har precis tittat på SOS vilda djur som går på barnkanalen tillsammans med småfolket. Varje gång jag ser det där programmet blir jag lika fascinerad över vilka hängivna djurälskande människor det finns. Både de som lämnar in sjuka djur, och de som tar hand om dem. Nu snackar vi inte om husdjur, utan om vilda djur som hittas i skogen.
Ikväll fick vi se en halt igelkott, en havsörn med svamp och några övergivna andungar. Djuren sköttes om i flera veckor, röntgades, medicinerades och vårdades med ömhet och kärlek tills de kunde släppas ut i det fria igen.

Jag förstår att jag riskerar att låta både hjärtlös och kall nu, men jag undrar verkligen VARFÖR? Vad hände med naturens gång....? Vad hände med ekosystemet där den halta igelkotten blir uppäten av nått hungrigt rovdjur.
Å vem är det som betalar för vården av den här halta igelkotten? Är det jag? Är det mina skattepengar? Är det här pengar som istället skulle kunna läggas på skola och äldreomsorg?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men snälla undervisa mig då...

Kommentera inlägget här :