Queer....

I tre timmar har jag suttit och skruvat på mej och försökt hålla mitt intresse och koncentrationen uppe. Det gick sådär...
Kommunen har gjort en storsatsning för att utbilda all förskolepersonal i att börja tänka normkritiskt. Långa föreläsningar i en stoooor aula, där de klumpat ihop alla oavsett förutsättningar. Barnskötare, förskollärare, chefer, administratörer, städare, kökspersonal, alla ihopbuntade oavsett tidigare förförståelse. Inte undra på att det gick åt skogen....

Den stackars föreläsaren hade det inte lätt, och jag är bedrövad över att ett så viktigt och intressant ämne blev så illa slaktat. Om man vill få folk att gilla jämställdhet och genus och börja intressera sig för normkritiska tankar måste man våga skruva till det lite. Göra ämnet spännande. Annars blir det så torrt och tråkigt som de flesta tyvärr redan upplever det.

För en gammal genusflummare som mej, var det inte mycket nytt. Men en sak lärde jag mej i alla fall. Queer, är ett brett uttryck som betyder att man är udda och kanske tar avstånd från det normativa. Jag ska absolut lägga till queer till mitt aktiva ordförråd....

Kommentera inlägget här :