Om att gå sin egen väg...

Man måste som sagt börja med sig själv. Reflektera kring sina egna tankar och värderingar. Vilka normer finns i samhället och hur påverkad jag av dem?
Vill jag att mina barn ska styras av traditionella könsroller? NEJ
Vill jag att mina barn ska göra egna val? JA
Vill jag att mina barn ska våga gå sina egna vägar? JA
Vill jag att mina barn ska påverkas av omgivningens åsikter? NEJ

Varför blir jag då så tveksam när Måns väljer vilka skor han ska ha på sig när vi åker till centrum?
Varför tänker jag på vad människor vi möter ska tycka och tänka?
Varför tänker jag att detta är "flickskor" och att det känns mer okej att han har dem hemma?

Självklart sa jag inget av detta till honom, och han fick ha på sig sina fina skor när vi åkte iväg.
Men jag är precis lika påverkad av samhällets normer som alla andra, och det är inte alltid lätt att våga gå sin egen väg...
Å det bästa av allt, Måns va nöjd och glad hela tiden :-)

Kommentera inlägget här :