Försäkringskassan - ett skämt

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, just nu är jag mest irriterad på hur vårt svenska välfärdssystem fungerar och i synnerhet hur försäkringskassan fungerar.

Idag fick jag ett brev från dem. "Vi har tagit beslut om att avslå din begäran om tillfällig föräldrapenning".
Jag har alltså under 2012, vid två olika tillfällen ansökt om sk vab-ersättning. En dag i september när Melina hade feber, och en dag i november när Melina var magsjuk. De kan väl knappast tro att jag försöker lura till mej pengar? Det handlar om två dagar på ett helt år och jag har lämnat intyg om frånvaro från förskolan och gjort allt man ska enligt regelboken, så vad är problemet? Jo, min sysselsättningsgrad. Ingen människa kan tydligen ha en laglig sysselsättningsgrad på 162% och samtidigt så låg inkomst.
Hej jag är student och kommunalarbetare!!!
Självklart ringde jag upp fk och fick könummer 357, bara det är ju provocerande. Är kön så lång för att man ska slänga på luren så de slipper prata med upprörda medborgare?
Hur som helst så va damens enda svar att jag hade möjlighet att skicka in en skriftlig överklagan om jag inte va nöjd.
Om jag ska.... Nu har de retat upp mej ordentligt. Å de handlar inte om pengarna, för de hade jag ändå ingen koll på att jag inte fått utbetalade. Nä, det handlar om den artikel som jag råkade läsa i Aftonbladet idag. Den artikeln som handlade om en 35-årig kvinna som får 22480 kr per år av försäkringskassan i handikappbidrag. Hon har nämligen ett handikapp som gör att hon tvångsmässigt måste sminka sig och äta godis. Och kosmetika och hårspray kostar ju en del som ni vet.
Det låter som ett skämt, men det är verkligheten....
Nej till vab-ersättning
Ja till 96 flaskor hårspray

Föresten, vet ni vad försäkringskassan har för slogan? "Vårt samarbete-din trygghet" Jo men tack, fint, hej då...

Kommentera inlägget här :