Ärtsoppa och kungar

Det är fredagskväll och efter en hel vecka fullsmockad med jobb och plugg känns det skönt att varva ner och stänga av hjärnan en stund. Har laddat för en myskväll tillsammans med ungarna, med glass och gladiatorerna.

Det är då den frågvisa fyraåringen sätter igång.....
- Mamma, varför dog kung den tredje?
- Ehhh.... Vem sa du?
- Kung den tredje, svarar han och det låter så självklart, som om det vore nån vi kände
- Jag vet inte, jag har ingen aning svarar jag sanningsenligt
- Han åt en ärtsoppa
- Okej...? Dog han av ärtsoppa?
- Ja men den va ju förgiftad, det va Johan som gjorde det
- Oj då.... Vem va Johan?
- Det vet jag inte, men det va nog på slottet, förklarar Måns
- Men varför ville Johan ge förgiftad ärtsoppa till kungen? undrar jag
- Ja men det är ju det jag frågar dej, säger Måns
- Jag har ingen aning, måste jag erkänna
- Men mamma, du går ju i skolan och har gått i skolan jättelänge, varför kan du inget?

Det kom som ett slag rakt i magen. Varför kan jag inget? Nått kanske jag kan, men jag är tyvärr inte typen som likt en svamp suger åt mej kunskap. Sånt som jag känner att jag inte har användning av sållar jag bort snabbt, därav är jag inget ess på TP och liknande spel (säger ju en del om dem jag spöar i quizkampen... hi hi hi...), jag är typen som har spetskompetens inom vissa områden.
Måste erkänna att min fyraåring är vass kunskapsmässigt och att jag ligger i lä ibland. Igår kväll hade vi en liknande situation. Inspirerad efter att ännu en gång sett på "ice age" på film ville han att jag skulle berätta allt jag kunde om istiden. Det visade att jag kunde precis noll om istiden, men han nöjde sig med att jag kunde läsa like på Wikipedia för honom. Än en gång räddad av att ha iPhonen i nära till hands ;-)

Kommentera inlägget här :