Dagens genusspaning...

Allsångs-veteranen Bosse Larsson vill ge sken av att han är för jämställdhet
Ni vet att kvinnor och män har samma värde och samma rättigheter
Men jag går inte på den bluffen
Han gör ett taffligt försök med sitt uttalande i Aftonbladet
"Jag hade inte tänkt mig just den lilla damen. Hon är en jätteduktig artist. Men det återstår att se hur bra hon är i ”Allsång på Skansen”. Det som gläder mig är att det är en flicka" säger Bosse Larsson
Lilla damen... flicka....? Kom igen Bosse
Flicka är ett barn av kvinnligt kön
Att kalla Petra Marklund för flicka är att förminska henne
Hon fyller 30 år nästa år och hon har en (för sin ålder) imponerande meritlista
Bosse Larsson klappar Petra Marklund på huvudet
Han lyckas både förminska henne p.g.a. kön, ålder och kompetens i sitt uttalande
 
 
Kanske kan vi förlåta Bosse för att han snart fyller 80 år
Det kan inte vara helt lätt att uttrycka sig korrekt med tanke på hur normerna ständigt förändras
Men flicka....? Kom igen Bosse
Den definitionen har väl inte förändrats nämnvärt de senast 100 åren va?
Men vad skulle han ha sagt då?
Jo "Det gläder mig att Petra Marklund  fick uppdraget eftersom hon är så begåvad och kompetent"
Det hade varit att lyfta och stärka henne på ett positivt sätt
Varför ens säga något annat nu när beslutet är taget
Varför inte hålla ihop och tro positivt om människor, i alla fall tills de bevisar motsatsen
 
Jag blir så trött
Kämpa kämpa, orka orka
 
Petra Marklund.jpg
Heja Petra Marklund

Kommentera inlägget här :