Shoppingdag i Övik

Den här dagen har Jocke och jag spenderat inne i stan tillsammans. Övik är en fin liten stad med många små mysiga butiker med skor, kläder och inredning å sen självklart de stora kedjorna också. Men utbudet i butikerna är inte detsamma som hemma. Jag pratade med en gullig tjej som jobbade på MQ och hon konstaterade att "ni är inte från stan va?" Hon menade att Stockholmare köper helt andra plagg i butiken än öviksborna. "Modet är ett år efter här" berättade hon, så därför fanns de plagg som säljer slut snabbt i Stockholm kvar på 50% rean i Övik. Men jag klagar inte, för vi hittade jättesnygga G-starjeans, Bondelidshorts, glada strumpor och ett läderbälte där ;-)

Sen besökte vi en mysig inredningsbutik "Idé-rummet" och därifrån kom vi ut med en jättesilverkrokodil. Ägarinnan berättade att hon köpt den förra året på Formex-mässan i Stockholm, å då kunde jag inte låta bli att berätta att vi skulle ta den åter till huvudstaden. Hon skrattade och vi fick lova att ta hand om den ordentligt, ge den mat och vatten och hålla den på gott humör. Precis då kom hennes kollega in och hörde samtalet och undrade "är det krokodilen som flyttar nu?" Tror det blev lite sorgesamt för damerna i butiken nu, utan krokodilen. Nu ska vi bara försöka hitta ett bra ställe att placera den på hemma. Måns vill ha den i sitt rum, jag tror inte det...

Sen plöjde vi massor med butiker och gjorde en hel del fin fina fynd. Två bikinis, underkläder, en tröja, ljus och lyktor, husgeråd, solskyddskläder till thailandsresan, fyra par skor och lite annat smått å gott.
Däremot vill jag inte kalla Måns nya galonkläder för ett fynd. Fy fy fy va dyrt å trist å tråkig å nödvändigt det är med galonkläder till ett förskolebarn. Nästan 600:- och inte finns det nån garanti för att han inte kommer riva sönder dem i baken inom ett par veckor.

Och fem minuter efter att krokodilaffären hade stängt rusade jag in där och köpte ett par fina ljusstakar som jag sett där tidigare. Perfekta lila glasstakar som jag ska ställa bredvid den lila krukan som jag också köpte där och som ska stå i vårt nya lila vardagsrum.... Å på köpet fick jag en ljusmanchett som jag suktade efter, sånt händer inte i Stockholm.

Pang bom så va stan tom och butikerna stängda. Snopet, jag dom skulle in på The body shop och köpa en bodymist. Började nämligen vår shoppingrunda med att spraya "jordgubb" på ena armen och "mango" på den andra, sen gick jag och snusade på dem under dagen. Man får tydligen skylla sig själv om man inte kan ta snabba beslut, jag blev med andra ord utan.

En mysig dag i en mysig stad med en mysig brandman....

Kommentera inlägget här :