Gröna Lund

Ja ha.... Då va semestern slut..... :-(
Sju veckors härlig ledighet har runnit förbi alldeles för snabbt. Det verkar inte spela någon roll om jag är ledig tre eller sju veckor, jag är aldrig redo att gå tillbaka till stressiga vardagsrutiner. Det är inte så att jag misstrivs på jobbet, det är bara det att jag tycker så väldigt väldigt mycket om att gå hemma och skrota. På måndag smäller det, ingen återvändo....
 
 
Sista semesterdagen passade vi på att tillbringa på Gröna Lund, Stockholms fina nöjespark. Dagen till ära firade tivolit 130 år så det bjöds på glass, godis, dricka och presentkasse till alla glada barn :-)
 
För Måns var det första gången som han besökte Grönan, och det skulle visa sig att han va som skapt för tivolilivet. Man kan säga att det bara var hans längd som satte gränser för honom, men när han sträckte på sig va han precis 110 cm vilket innebar att han fick åka både Vilda musen och Kvasten. Fast att han skräckslagen ut så var han helt överväldigad av glädje när åkturerna va över.
 
Vilda musen...
 
Kvasten....
 
Min favorit va helt klart Twister, bergochdalbanan i trä. Det va första gången jag åkte den och det är alltid härligt med ett åk där man inte har en aning i förväg om hur svängarna går. Till skillnad från den gamla bergochdalbanan Jetline där varje krök är bekant...
 
Twister...
 
Magnus Uggla stod på stora scenen på kvällen, så ett tag var parken knökfull och det va typ omöjligt att ta sig fram mellan attraktionerna på den sidan.  Det var då vi gick över till lilla sidan kock körde Nyckelpigan, cirkuskarusellen, veteranbilarna, tuff tuff-tåget, elefanterna och X antal varv i Lyktan som är ett "fritt fall" för de över en meter. Men även vi vuxna uppskattade att studsa 12 meter upp och ner i luften.
 
Lyktan...
 
Melina var inte särskilt imonerad av de stora attraktionerna, hon tyckte att det va lika kul att gå runt och titta på när de andra åkte. Jag lyckades lura med mej henne i Blå tåget, men hon blundade och höll för öronen från start till mål, och som tur va verkade hon inte få några bestående men efter resan.
 
Blå tåget....
 
Längsta köerna va köerna till alla matställen. Jag tror vi väntade över en halvtimme innan vi fick beställa våra hamburgare. Sen fick vi sitta i gräset och äta dem eftersom de precis skulle stänga uteserveringen.
 
Men picknick i det gröna har ju funkat förr....
 
Klockan tio bjöd Grönan på ett otroligt vackert fyrverkeri som en del av 130-års firandet. Det kan ha varit det finaste fyrverkeriet jag sett någonsin, men det är ju omöjligt att fånga på bild.
 
Grattis Grönan 130 år
 
Innan det va dags att åka hem satsade vi halva lönen och hela barnbidraget på Chokladhjulet. Gissa om vi blev besvikna när vi fick höra att vi inte vann, utan att storvinsten gick till "mannen i blått på andra sidan...."
 
Å gissa om vi blev lyckliga när det visade sig att "mannen i blått" var en av oss :-)
 

Kommentera inlägget här :