Bara lite grönt skryt

Okej, jag vill inte på något sätt påstå att jag har gröna fingrar, jag vill bara skryta lite och visa upp hur trivsamt de hemmasådda växterna har det hemma hos mej just nu :-)
 
Försök att se förbi pinnhögen i det nedre högra hörnet. Den är min lilla bäverson som har samlat en ny pinne varje dag hela sommaren typ...
 
Min pappa har drivit upp dessa från frön under våren och sen ett par månader tillbaka har Måns och Melina vårdnaden om varsin planta. Nu börjar de mogna och de smakar jättegott
 
Melina sådde ett litet frö på förskolan och i sommar har den stått på landet och växt och växt och växt.... Häromdagen fick hon den hemlevererad till Gränden igen och det första vi fick göra var att plantera om den.
Tre stora solrosor är på väg att slå ut, vacker va....?
 
Det här är en fjolårsplanta som ungarna på jobbet drivit upp. I sommar har jag varit fadder åt den och jag har gett den så mycket kärlek jag bara kan. Nu är två paprikor på G, och den ena börjar skifta från grönt till rött. Häftigt!
 
Den här knasiga orkidéen är i och för sig inte hemsådd, men som ni ser så har den förökat sig själv. Den har fått ett nytt rotsystem och blad på en gamal stängel. Det är inte särskilt vanligt tror jag, och måste väl ändå va ett tecken på att den stortrivs. Men undra hur jag ska ta hand o den nu, bömanjag plantera om den på nått vis? Eller ska jag låta rötterna hänga fritt i luften?

Kommentarer :

#1: Anonym

Det är en så kallad "keikis". Betyder barn på hawaiianska. Det är orkidéernas barn. Händer inte så ofta men ibland. Du kan plantera dom när de fått fler än fem rötter. Lycka till fining!

Svar: Aha... Då borde jag med andra ord plantera om den nu eftersom den har fått sju rötter. Wish me luck ;-)
Yta & djup

skriven
#2: Anna

HerreGud vilka gröna fingrar du har :) Underbart för kidsen att få skörda egenodlade tomater!!

KRAM

Svar: Tack tack..... Egentligen är väl knappt nått av detta enbart min förtjänst, men jag suger åt mej berömmet som en svamp. Kram
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :