Böneutrop...

Polisstyrelsen har beviljat islamistiska kulturföreningen i Botkyrka att sända böneutrop från minareten i Fittja två-fem minuter varje fredag vid lunchtid, i ett års tid. Hur kan det ha blivit så stor debatt kring detta? Det kan jag inte begripa.

Bo utmed E4:an där trafiken dånar 24 timmar om dygnet, inga problem. Böneutrop ett par minuter i veckan, katastrof...
Svenska kyrkans klockringning i tid och otid, en kär tradition och kultur. Böneutrop ett par minuter i veckan, fasansfullt...
ETT PAR MINUTER I VECKAN!
Lägg energi på nått vettigt istället för att uppröras över detta.

Mitt förslag är att du när du hör dessa böneutrop stannar upp, sluter dina ögon och låssas att du är på semester. För när vi är på solresa till Turkiet då anser vi ju att det är rätt häftigt med dessa böneutrop, eller hur?
Eller är det bara jag?
Kan inte låta bli att tänka på vad Måns sa när vi va i Turkiet i somras:
- Mamma, vem är den där kille som sjunger hela tiden, vad vill han?
Tack för mej!


Kommentarer :

#1: Martina

Jag håller med dig helt och hållet. Den där moskén ligger inte direkt i en tätbebyggd del av Fittja heller...
Min man däremot, som flytt från Islams negativa påverkan i Iran tycker inte alls om det. Han tycker att de som vill ha kvar traditionen av böneutrop i sitt liv kan flytta till ett "muslimskt land" istället....

Det ligger mycket känslor på båda sidor angående detta och det kan man väl förstå men nu är det ju på prov under ett år och SEDAN får man ta debatten om man nu störts av det hela tycker jag.

Svar: Förtryck och negativ påverkan förekommer nog i, om inte alla, så i alla fall många religioner, vilket självklart inte är okej och inget som jag stödjer.Men vi kommer inte ifrån att Sverige är ett land där religionsfrihet råder och att alla människor har rätt att utöva den religion de önskar.
Jag tänker att vi måste acceptera det och underlätta, istället för att ifrågasätta och försvåra...
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :