Krishantering

Ja, då va man åter på banan igen. Idag har varit i skolan igen efter ett långt och skönt sommarlov. Kursen som vi läser nu verkar riktigt intressant och kommer nog passa mej som handen i handsken, Krishantering.
Vi har pratat om barns rättigheter, gått igenom FN´s barnkonvention och vad den står för.
Vi har pratat om olika krissituationer som vi upplevt på förskolan. Missbruk, hot, sexuella övergrepp, misshandel, sjukdom och död.... Litteraturen och samtalen väcker känslor, och det är tydligt hur olka vi kan hantera detta.
 
Och man vet att småfolket har bra pedagoger när de används som kursmaterial på lärarutbildningen. Vi såg ett UR-program "Små barn - stora rättigheter : Du ska icke kränka", som de medverkade i nämligen.
 
 
På dagens estetiska seminarium fick vi en lektion i att "stanna upp". Vi satt två och två, lutade med ryggarna mot varandra och tejpade upp vårt landskap. Sen slöt vi ögonen och fick en lerklump i handen. Leran skulle vi forma till det "den ville bli", utan visuella intryck. Vet ni hur svårt det är att sitta på golvet med slutna ögon och arbeta med lera? Vet ni hur mycket man oroar sig för att man ska få lera på sina sandfärgade byxor?
 
Sen fick leran "tala" till oss. Berätta vad den hette, vilket rike den bodde i och vad den ville förmedla till oss. Jag gick all in, valde att vara musisk. Önskar att jag hade kunnat bjuda på en bild....
Efteråt på vår refletionsstund skulle vi säga en sak som hade fövånat oss, och vilken känsla vi hade i kroppen precis jut då. Mina svar blev: "Jag är förvånad över att jag skulle blunda under hela skapandeprocessen, och jag känner mej lugn" medans jag tänkte oj vilket flum. Tjejen efter mej tog mina tankar och sa: "Jag känner FLUM". Läraren blev glad över hennes ord och svarade: "Flum är något bra, flum leder till nya kunskaper".
 
Japp, det va första skoldagen den här terminen.....
 

Kommentarer :

#1: Lotta

Du gör ju så mycket roligt i skolan! Jag funderar på att börja plugga:-D!!

Svar: Kom inte och säg att DU inte har fått forma en lerklump med slutna ögon... :-/Missade du just det momentet i så fall?
Yta & djup

skriven

Kommentera inlägget här :