Svinalängorna

Dags att sussilura snart, måste bara läsa lite först...
Nuförtiden väljer jag inte min kvällslektyr själv, det gör nån på södertörns högskola som snickrat ihop min lärarutbildning. Och tur är väl kanske det, för jag har fått möta en hel rad begåvade författare eftersom varje delkurs verkar ha en obligatorisk skönlitterär bok kopplad till sig utöver studentlitteraturen. Mycket läsning blir det.
Den här vändan läser jag svinalängorna av Susanna Alakoski. Min första spontana tanke var att glida på en räkmacka eftersom jag sett filmen, men sen kom verkligheten ikapp mej. Och tur va väl det, för efter att jag läst halva boken inser jag att det är en helt annan berättelse än filmen. Helt olika vinklingar av samma dysfunktionella familj. Boken är tragisk och fängslande, jag läser och läser....
Om tre månader har jag sommarlov och då väljer jag bok själv ;-)

Kommentera inlägget här :