Mat i kvadrat

Det här med mat är inte lätt
Imorgon är det slut på det stora julfrosseriet här hemma
För både stora och små
Imorgon och fram till påsk ska vi inte äta mer än vi förbränner
Själv borde jag äta ännu lite mindre än så för att kanske komma i min jeans igen
Jag behöver antagligen börja med en rejäl sockeravgiftning

Men än är inte morgondagen här
Idag rensar vi skåpen och fortsätter att chocka kroppen med socker och fett
Äter choklad till mellanmål och ostbågar till efterrätt
Barnen är mycket nöjda
Och så fort barnen somnat ska Jocke och jag gå loss på lördagsgodiset som blev kvar igår

Till middag gjorde jag en krämig skaldjurspasta
Jocke gav den fem plus, men barnen va inte lika positiva
Melina skrek och grät och sa:
"Jag ska be pappa ringa till polisen så de hämtar dej för att du lagar så äcklig mat till dina barn"
"Vag ska de göra med mej då?" frågade jag
"Sätta dej i fängelse, å jag ska inte hälsa på dej" svarade hon
"Men jag ska hälsa på dej i fängelset mamma..." sa älskade lilla Månsloven

På tal om mat så hittade jag en stor påse med julnötter i skåpet
Det är inte så stor åtgång på nötter i det här huset, antar att det är för nyttigt
Hur som helst så var mitt förslag att vi skulle lägga ut nötterna i skogen så att djuren kan äta dem
Jocke är väldigt skeptisk, han är rädd att en stackars ekorre ska få en valnöt på tvären i strupen
Nu föreslår han att vi ska krossa nötterna innan i så fall
Men allvarligt, visst måste väl djuren klara av lite julnötter?
Kommer de inte bli glada av ett litet kosttillskott?
Det är väl bra om de får jobba lite för att komma igenom skalet också?
Man vill ju inte att djuren i naturen ska bli bortskämda liksom...

Kommentera inlägget här :