Dumheten i ledigheten :-/

Om man tror att man ska vara ledig bara för att det är jullov är man tydligen dum. Jag får lov att erkänna min dumhet....
Har längtat sååå efter den här långa ledigheten. Drömt om långa lata dagar, biobesök, skönlitterär läsning, långa promenader, shopping, kompishäng å sånt. Nu kan jag meddela att inget av detta har hittills hunnits med i alla fall. Allt rullar på precis som vanligt med tvätt, handling, städning, matlagning och diverse hushållsarbete. Ni anar inte hur stökigt det blir när fyra personer är hemma och dräller samtidigt, för att inte tala om hur mycket mat som ska lagas. Frukost, lunch, middag och gärna några små mellanmål också. Inte nog med att det tar väääldigt lång tid, sen ska man ju hitta på olika rätter hela tiden.

Som grädde på moset är barnen antingen i luven på varandra, eller runt fötterna på mej. Ibland både och...
Jag löser konflikter och rör i grytan samtidigt. Letar legobitar samtidigt som jag hänger tvätt. Lägger pussel med ena handen och stryker med den andra. I detta nu tittar jag på Bolibompa med egna ögat samtidigt som jag mobilbloggar....
Jag känner mej verkligen inte ledig. Som tur är har jag jag nio dagars ledighet kvar, nu när jag kommit till insikt är det dags att börja planera.

Å på tal om att va dum... Jag skulle egentligen ha arbetat idag, men igår ringde de från jobbet och sa att jag kunde ta ledigt istället. Jätteskönt förstås, eller....?
Hade jag varit smart hade jag stigit upp imorse, klätt mej och lämnat hemmet. Tagit med mej en bra bok och ätit långfrukost på ett mysigt kafé. Gått på bio och sen avslutat dagen med att i all min ensamhet plöja några butiker i jakt på lite finfin mellandagsshopping.
Men som sagt, jag är dum.....

Kommentera inlägget här :