Aprilväder....

Vilket aprilväder. Sol och vår ena dagen, snö och vinter den andra... Man kan ju bli deppigare för mindre. Fast jag har ignorerat vädret och haft en jättehärlig helg.

I fredags så träffade jag "mamma"-gänget på Casa Buongiorno och åt lite god Italiensk mat. Vi träffades första gången på MVC när vi alla var gravida ca 20 veckor med våra första barn. Där satt vi fem blivande mammor på något som kallades föräldrautbildning, helt ovetande om vad som väntade oss framöver. Och inte hade vi väl en aning om att vi skulle komma att bli så goda vänner.
Men efter att våra barn föddes hängde i i vått och torrt i ett och ett halvt år, tills det var dags för småttingarna att börja på förskola och vi skulle tillbaka till jobbet. Vi promenerade, gick på öppna förskolan, va hemma hos varandra och lekte i parker, umgänget va verkligen en glädje för oss alla. Numera ses vi inte särskillt ofta, alla har fått "nummer två" nu och har fullt upp med skola, jobb, familj, hus osv, men vi har våra traditioner så som nationaldagsfirande, kräftskiva och tjejmiddagar.

I lördags mötte jag upp Bibi och Erika på stan, och sen gick vi på visning på Hallwyska museet, något som vi planerat att göra länge. Det va riktigt farscinerande att se palatset, med 40 rok på 2000 kvm, och föreställa sig hur de levde där för 100 år sen. Och nu är jag inspirerad och vill ha en egen matsal här hemma, med plats för minst 20 matgäster.... En liten utbyggnad, ett nytt projekt kanske.

Några timmar på stan flöt förbi snabbt men vi hann i alla fall med lite shopping i några butiker. Det enklaste när man ska komma igång med träningen är verkligen att köpa snygga och sköna träningskläder. Nu har jag köpt löpartaights, nu gäller det "bara" att orka springa också. Tur jag har min löparcoach som jag får hänga med...
Jag hittade ett par fina jeans på Åhléns också. Ett par ljusgula, somriga Lee som kommer va superfina till mina Moheda och en liten blus. Nu längtar jag till sommaren så att det värker i kroppen.

Efteråt mötte vi upp Jocke och "grabbarna" och gick och åt Libanesiskt på Tabbouli på Kungsholmen. Det blev avsmakningsmeny och det va precis lika gott som vanligt. Önskar verkligen att jag kunde ordna sånna här smårätter och röror själv, och bjuda vänner och familj på hemma, det är ju så himmelskt got. Magen stod i fyra hörn när vi "rullade" därifrån och jag fixade inte mer än en kaffe latte när vi hamnade på ett café på Rörstrandsgatan för att inta efterrätt.

Idag har vi inte gjort många knop. Jocke och jag sov till klockan 10.30 (!!!!) när hände det sist liksom, sen åkte vi och hämtade barnen hos mamma och pappa. Barnen fick lunch på Ivan´s och till middag tillagade jag nån ny fiskrätt som jag såg i Ica Kvantum-bladet. Den blev helt ok, och till och med småfolket som ratar fisk åt och va glada.

Nu har jag nyss kommit in. Jag har invigt löpartaightsen med en power walk tillsammans med Mona. Om man har bestämt sig för att gå i en timme då tror jag minsann att man kan ta sig fram och tillbaka till världens ände. Det kändes i alla fall som att vi gick hela Huddinge runt på vår dryga timme. Men skönt va det i alla fall, och nu är det här en söndagsrutin....

Notera att jag inte har öppnat skolböckerna på hela helgen, jag vägrar. Jag är skoltrött och tänker inte ens ha dåligt samvete. Jag får bita i det sura äpplet och plugga dubbelt så hårt i veckan istället. Men jag tar det....
Nu blir det dusch, krypa upp i soffan och kolla lite TV innan det är dags att susselura och vara redo för nästa arbetsvecka.

Kommentera inlägget här :