Naturvetenskap vs Teknik

Nu ska jag förklara skillnaden mellan naturvetenskap och teknik för er, om ni inte redan vet förstås...
Naturvetenskap går ut på att förstå sin omvärld, teknik går ut på att förändra, förbättra eller underlätta den.
För att konkretisera för er ska jag ta ett exempel från min vardag.
Min näsa är full av snor. Det beror på att jag har en förkylningsinfektion som gör att jag har ovanligt många celler i mitt slem som hindrar luftpartiklar att åka ner i lungorna. Detta är naturvetenskap.
För att slippa snyta mej hela tiden skulle jag kunna konstruera en snorfångare. En slags kopp som jag kunde fästa under näsan och därmed låta snoret rinna fritt. Vilken befrielse, hej då snytsår och näsdukar, hej snorfångare. Detta är teknik.
Vilken uppfinnare jag är :-)

Kommentera inlägget här :