Att natta en treåring......

Att natta en treåring
Kan ta fem minuter
Eller femtiofem minuter

Det  börjar så bra
Borstar tänderna och tar på pyjamas utan krångel
Jäspar och kryper ner i sängen
Puss och kram och godnatt
Tystnad

32-åring: "Jag älskar dej"
3-åring: "TACK!! Jag älskar dej"
Då börjar det
Det är som att trycka på en knapp

3: "Jag vill ha mina nappar, var är mina nappar"
32: "Dom har vi lämnat på Skansen, det vet du ju, det är ju flera veckor sen"
3: "Vill kattungarna ha dom? Varför? Dom har ju så små munnar..."
32: "Jo dom vill det, dom blir ledsna annars"
3: "Gråter dom då?"
32-åringen låssasgråter som en liten kattunge.....
32: "God natt...."

3: "Tycker du om bajs?"
32: "Bajs? Ehhh.... Nääää...."
3: "Flugor tycker om bajs"
32: "Mmmmmm...."
3: "Bajs kan se ut som skruvar, och som kottar, och musar bajsar i hela hissen....."
32: "Det har jag aldrig sett"
3: "Bajs luktar äckligt, men pruttar är kul, PRUTT PRUTT PRUTT..... ha ha ha..."
32: "Prutt är jättekul.... Prutt Prutt.... God natt lilla Prutt"
3: "God natt Bajsmamma"

3: "Silvia sa stopp, till mej"
32: Varför? Vad hade du gjort då?"
3: "Men mamma, vi ville bara leka själva"
32: "Vilka då? Du och Alva?"
3: "Ja, och då blir Emma ledsen, förstår du?
32: "Ja, jag förstår, det är klart att hon blir ledsen, hon vill ju vara med och leka"
3: "Men, idag leker jag med Alva, och Emma blir ledsen. En annan dag leker jag med Emma och då blir Alva ledsen. Sen leker Emma och Alva, och då blir jag ledsen. Förstår du mamma?"
32: "Men det låter ju inte kul, ni måste leka alla tre så ingen är ledsen"
3: "Nej, förstår du inte mamma. Jag leker med Alva, och Emma blir ledsen. En annan dag leker jag med Emma och då blir Alva ledsen. Sen leker Emma och Alva, och då blir jag ledsen....."
32: "Okej okej.... Jag förstår. God natt...."
32-åringen beslutar sig för att ta ett snack me förskolepedagogerna istället, 3-åringen har kört fast i sitt resonemang.....

3: "Ellas pappa är död också, nu är hon bara själv"
32: "Du menar Ellas man, Gunnar"
3: "Ella måste vara själv, var är han då?"
32: "Han är i himlen tillsammans med dom andra som har dött"
3: "Lika som Stor-Ida och Tomas katt...... Och Pippis mamma!!!"
32: "Ja, precis"
3: "Då kan de vara vänner. Vilken bra idé....!!!"
32: "Ja det är bra..... Godnatt!"

3: "Ska du sova i min säng inatt?"
32: "Nej, jag har en egen säng, jag sover där?"
3: "Men pappa då?"
32: "Han jobbar ju, då sover han på jobbet"
3: "Ja, han har kudde och täcke på jobbet"
32: "Precis"
3: "Vill du inte sova hos mej? Vill du sova i din egen säng? Vill du va lite ifred?"
32: "Jaaa.... Precis"
3: "Aha.... Va bra du har en egen säng!!! Men pappa då?"
32: "Ja, det är hans säng också när han är hemma. Men när han jobbar är den bara min"
3: "Ja, du vill va lite ifred.... Men sen vaknar jag, å då kommer jag till dej"
32: "Ja ja ja.... Men först måste du somna, så du kan vakna sen.... God natt!!!!"
3: "Okej, god natt...."

3: "MAMMA"
32: "Ja, vad är det?"
3: "Jag har glömt min bokstav"
32: "M"
3: "Nä, hur den ser ut"
32: "Jag skriver den imorgon"
3: "Nä, nu!!!"
32: "Men det är upp ner upp ner"
3: "Upp ner upp ner..... Upp ner upp ner...... Upp ner upp ner.... Upp ner upp ner...."
32: "Precis. TYST!!! GOD NATT!!!"
3: "Okej, godnatt...."

3-åringen vänder sig om, kryper ihop, och somnar....



Annat va det när hon va bebis
Då somnade hon lite varsomhelst närsomhelst hursomhelst

Kommentera inlägget här :