Vabbelivab...

Idag är jag hemma och vabbar
Det är första gången
Bortsett från nån dag i höstas som jag redan glömt
I nio fall av tio är Jocke vara hemma när barnen är sjuka
Han har ett flexibelt jobb
Han väljer sina pass själv
Kan byta och fixa för att det ska passa familjen

Men idag hade Jocke en viktig kurs att gå på, så det föll på min lott att va hemma
Eftersom jag visste det ett dygn innan, hann jag styra upp med vikarie på jobbet
Alltid skönt att veta att allt är under kontroll på jobbet när man inte är på plats
Då slipper man dåligt samvete också

Melina har varit hemma hela veckan
Hostig och febrig på nätterna
Men ganska pigg på dagarna

Jag tyckte att det skulle bli ganska skönt att va hemma med henne
En mysig dag, bara hon och jag
Jag hade målat upp i mitt huvud hur den här dagen skulle se bli

OBS!! Min Dröm...
Jocke o Måns smyger upp på morgonen och gör sej i ordning
Jocke lämnar Måns på förskolan innan han åker iväg
Jag och Melina sover ut ordentligt
Vid niotiden äter vi en god frukost tillsammans
Vi småpratar och skojar
Melina kollar lite på barn-TV medans jag duschar och gör mej klar
Jag plockar lite här hemma, städar av, tvättar
Melina målar, leker med lera, lägger pussel
Jag kollar på efter 10 med Malou och förfasas över folks tragiska livsöden
Vi sätter oss och läser en bok tillsammans
Melina hjälper till att laga lunch
Hon hackar och skär och är överlycklig
Jag är en snäll och tillåtande mamma
Efter lunchen somnar Melina och sover ett par timmar
Jag surfar runt på internet, dricker kaffe och läser min bok
När hon vaknar igen tar vi en promenad i solen
Njuter av värmen och lyssnar på vatten som droppar från taken
Vi hämtar hem Måns från förskolan
Vi stannar lite i parken på vägen hem
Barnen leker och har roligt tillsammans
Medans jag gör iordning middagen tittar barnen på en film
Barnen har valt film tillsammans, inget tjafs, inga sura miner
Pippi i Söderhavet för sjuhundraåttiofjärde gången
När maten är klar kommer Jocke hem från kursen igen
Hela familjen sitter tillsammans och äter
Alla tycker att maten är jättegod
Barnen lämnar sina tallrikar på diskbänken och Jocke plockar bort resten
Jag byter om till träningskläder
Jag känner mej stark och motiverad för ett hårt träningspass

OBS!! Min verklighet...
Både jag och Melina hostar som tokar hela natten
Barnen vaknar tidigt
Jocke masar sej upp och jag får ligga kvar i sängen och ett tag
Tjafs om Bolibompa, tjafs om frukost, tjafs om kläder, tjsfs om allt
Allt hörs väldigt tydligt till övervåningen där jag ligger och försöker njuta
"Måns har 37.4, är det feber?" hör jag till slut Jocke ropa
Jag går ner till dom andra
Ringer förskolan, meddelar att båda barnen får vara hemma idag
Får i mej kaffe och en knäckemacka medas båda barnen hänger över mej och tigger
Jag skippar duschen
Jag tvättar av mej i handfatet påhejad av två små åskådare
Försöker kolla lite på Malou medans jag viker tvätt
Minns från min barnledighet att det va ett ganska trevligt förmiddagsprogram som man kunde ha på lite som sällskap
Jag hör inte ett ord, Niky Nonken ångar fram på vardagsrumsgolvet
Jag slänger ut både Niky Nonken och barnet ut ur vardagsrummet
Visar lekhörnan som vi inrett åt barnen under trappen
En investering i tid och pengar som de i alla fall kan utnyttja när mamma ska kolla på TV
Barnet gråter så högt att inte ens Andreas Johnsson kan överrösta med sin sång
Jag stänger av TV
Barnen fortsätter att tjafsa om spel och spelpjäser
Jag kryper runt på golvet för att leta efter apan, cykeln och bonden
Dom är spårlöst borta
Jag ger förslag på alternativa lekar
Play-do, målarfräg, pluppar och pussel
Inget duger
De fördriver hela förmiddagen med att kivas och retas
Båda ska självklart ha samma saker hela tiden
Jag fixar lunch, uppstekta rester
Jag serverar direkt från spisen
Slevar upp i riktig Bamba-stil
Barnen äter och är glada
Jag är glad
Båda barnen är jättetrötta efter maten
Båda måste sova
Måns somnar som en stock
Melina somnar inte, trots att jag ligger bredvid
Jag låter Melina ligga kvar i sängen en stund
Jag hör att hon busar
Jag låssas att jag inte hör
Jag ser att hon smyger på mej
Jag låssas att jag inte ser
Jag äter min havregrynsgrötslunch och hänger tvätt
Facebookar lite
Sen får jag sällskap vid bordet
Vi målar tillsammans med tuschpennor
Jag får låna Fifi-boken
Hon målar i My little pony-boken
Hon är jättebra på att måla innan för strecken
Tills hon tröttnar
Då målar hon på händerna
Och hon drar av alla korkar
Hon söker konflikt
Det blir en konflikt
Vi bråkar om pennorna i säkert en halvtimme
Hon vill säga förlåt, men hon vill inte sätta på korkarna igen
Jag hotar med att slänga pennorna, om hon inte tar på korkarna
Hon vill säga förlåt igen, men hon vill inte sätta på korkarna
Det blir en kamp, starkast vinner
"Jag är trött" skriker Melina
Som om jag inte visste det, det visste jag redan för två timmar sen
"Sätt på korkarna så kan du gå och sova sen" försöker jag
"Nej, jag vill inte sätta på korkarna" säger Melina
"Om du inte sätter på korkarna så slänger jag pennorna" fortsätter jag
Så där håller vi på...
Till slut slänger jag pennorna, säger förlåt till Melina och lägger henne i sängen
"Godnatt" säger hon "Du får inte slänga mina pennor"
Jag smyger ner och plockar upp pennorna ur soppåsen
Men det får hon ALDRIG veta
Det tar precis 17 minuter, sen hör jag steg som tassar i trappan
"Jag är hungrig" säger Melina
Jag skickar upp henne för att väcka Måns
Dom leker tillsammans där uppe, dom skrattar och busar
Jag tror knappt att det är sant
Eftersom jag inte vill avbrtya leken för mellis, gör jag iordning en bricka och går upp
Barnen blir stormförtjusta, "vi ska fika i lekrummet"
Fast det blir inte så mycket fika
Det blir mycket bus och mycket smör på bordet
"Nu ska vi gå ut" avbryter jag
Och det va nog det bästa beslutet jag tagit på evigheter
Ute är det vårlikt och barnen är nöjda och glada
Jag sitter i tvillingvagnen och surfar me mobilen
Tiden rusar och efter en stund måste vi rusa hem och börja med maten
Barnen vill vara kvar ute och leka
Det är okej, jag ser dom från fönstret
Jag fixar och fejar
Melina kommer in "Jag vill inte va ute mer"
Jag tittar ut efter Måns
Han är ute och drar snowracer på gångvägen
Han är på väg till stora pulkabacken
Han vill inte gå in
Jag får springa ut i inneskorna och bära hem min lilla pojke
Alla kläder och skor hamnar i en hög innanför ytterdörren
Fem minuter senare snubbblar Jocke in
En halvtimme efter det sitter hela familjen tillsammans och äter
Lax med täcke av pesto och keso, och hemstampat mos
Jocke tycker att det är jättegott
Barnen mutar vi med chokladbollar till efterrätt
Jocke dukar av och jag byter om till träningskläder
Med tunga ben lämnar jag hemmet för 1½ timmes stenhård träning
Så omotiverad....

Det blir nästan alltid som man har tänkt sej....

Kommentera inlägget här :