Gott Gotti gott gott.... Nej Tack!!!

Imorgon är det dags
Dags att börja äta nyttigt igen
Dags att dra ner på sockret

Sanningen är den, att jag misstänker att jag är sockermissbrukare
Men jag är periodare
Jag kan hålla upp från allt socker i långa perioder
Inget fika, inget godis, inget bröd, ingen pasta, ingen potatis osv
Då mår jag bra
Då är jag stark och pigg

Sen händer det nått, och jag börjar tillåta mej själv igen
Då fastnar jag, och börjar överkonsumera igen

Jag va duktig hela hösten
Sen kom julen
Självklart ska man få unna sej och äta gott när det är jul
Njuta av ledighet och godis
Problemet för mej är att jag inte kan vända det sen
Vardagen kommer och jag fortsätter
När jag äter godis sju dagar i veckan är jag fast
För det är smågodiset som är min värsta fiende
Förra veckan åt jag två kilo smågodis



Jag läste i Aftonbladet att vi svenskar äter 17 kg godis per år
Folk trodde inte att det va sant
"Det är fruktansvärt"
"Det kan inte va möjligt"
Okej, det kanske inte är sant att alla gör det
Men om jag äter två kilo per vecka
Det blir 104 kilo på ett år
Då kanske jag hjälper till att dra upp medelvärdet lite

Jag är övertygad om att sockerberoende är lika jobbigt som att va fast i alkohol- eller drogmissbruk
I alla fall abstinensen efteråt
Men socker finns runt oss överallt
Det är socialt accepterat
Fast alla vet att de inte är bra för oss att överkonsumera
Men många gör det i alla fall

För att komma ur det, krävs det så mycket motivation
Men nu tror jag att jag har det

Så snälla
Peppa mej
Stötta mej
Och bjud mej inte på nått gott

Nu ska här hållas igen ett tag
Så jag kan njuta av allt gott i sommar igen

Kommentarer :

#1: Linda

Hej vännen! Vi kan peppa varandra! Jag började för en vecka sedan och har lyckas hålla mig borta från godis och fika :) Det blev -1 kg på vågen, så nu känner jag mig ännu mera peppad. Snart dags att gå ut i det fina vädret med Ch och Ad. Kram på dig och lycka till!

skriven
#2: Cecilia

Heja Sarah! Du grejar det!!! Hmmm...måste nog erkänna att jag också är sockerberoende, det är ju såååå gott med lösgodis. Man borde inte men det går inte att låta bli när det finns hemma.

Kika gärna in på min blogg och glöm inte att kommentera i så fall så jag vet om du varit där :)

Kram!

skriven
#3: Yta & Djup

Tack för pepp tjejer!!!!

Nu har jag fixat tre och en halv dag utan smågodis, pasta och mjukt bröd. Har lyckats stå emot fast det serveras framför näsan på mej flera gånger varje dag. Igår hade Jocke och Melina bakat chokladbollar åt mej när jag kom hem från jobbet. Men jag sa "Nej tack, och tack för hjälpen..."

skriven

Kommentera inlägget här :