Första gången....

För två månader sen kom ett brev.
Adresserat till min dotter Melina 2 år och 10 månader.
Avsändare Folktandvården.
Lyckan va total....



Flera gånger varje dag, har hon berättat för alla som vill lyssna
"När jag blir 3 år, då ska jag gå till tandläkaren"
En sån stolthet, ett sånt mod, en sådan glädje
Äntligen skulle det bli hennes tur

Vi har läst böcker om tandläkaren
Vi har försökt berätta vad som ska ske där
Vi har gjort allt vi har kunnat för att förbereda henne
Melina längtar och längtar

Väntan va lång, men idag va det dags
Rakryggad klev hon in i tandläkarens rum
Med tydlig röst sa hon
"Jag kan gapa stort"

Tandläkaren blev glad och nöjd
Melina fick  sitta i tandläkarstolen
Den stolta modern satt på en stol brevid
Min duktiga, modiga dotter

Sen händer det något
Tandläkaren ber henne inte ens gapa
Fast Melina så gärna vill visa
Tandläkaren tar på sej konstiga vantar
Tandläkaren tar på sej en konstig mask
Melina blir misstänksam

Sen kommer verktygen och knapparna
Melina tappar kontrollen
Skakar
Skriker
Flyger upp i mammans famn

Tandläkaren envisas med att visa allt
Ni som känner Melina, ni vet om hennes rädslor
Allt som brummar och låter
Dammsugaren, hårfönen, spisfläkten

Tandläkaren tror att hon är pedagogisk
Det blir motsatt effekt
Nu är hon även hysteriskt rädd för salivsugen, borren, petaren

Tandläkaren tar henne hårt i armen för hon vill rispa i Melinas nagel med petaren
Melina skruvar sej, skakar och skriker
Mamman vill också skrika
Mamman sansar sej
Mamman ångrar sej sen, flera timmar senare att hon sansade sej

Tandläkaren säger att hon borde ge sina nappar till kattungarna på Skansen
"NEJ", svarar Melina
Där går gränsen

Melina får en tandborste
Hon väljer en gul
Melina är lite gladare nu

Melina får en ny tid i maj
Melina måste mogna på sej lite
Hon är inte redo än
Det är vanligt att det blir så här första gången
Mamman är inte förvånad med tanke på tandläkarens framfart

Melina vill aldrig mer gå till tandläkaren
"Mamma, tandläkaren sticker mej me kniven"
"Nej, hon ville bara rispa lite i din nagel med petaren, för att du ska känna att den inte är farlig"
"HON STICKER MEJ ME KNIVEN VISST"
Det kan vara så att min fina, modiga dotter är skrämd för livet...

Nio timmar senare vaknar hon och gråter och har mardrömmar.....

Kommentarer :

#1: Maria

Hade vi bott i USA (som vi planerar för) hade du kunnat stämma tändläkarjäveln tills hon blev bankrutt.Byt tandläkare!!!!

skriven
#2: Yta & Djup

Ännu en anledning till att vi borde flytta dit...

Stämning och inneskor ;-)

skriven
#3: Kajsa

Hej gumman! Vi fick kallelse till Lova idag och vi har tränat precis som du skriver! Jag blir alldeles iskall om det blir sådär för oss.... Nu vet jag hur jag ska förbereda oss....

skriven

Kommentera inlägget här :