Efterlängtade fredagkväll....

Fredag
Äntligen Fredag
Som jag har längtat

Klockan är fem när jag kommer hem från jobbet
Jag har skyndat hem
Jag är trött
Jag har just upplevt den mest påfrestande dagen i hela min yrkesverksamma kariärr
16 ettåringar som ska skolas in samtidigt
16 ettåringar som gråter och skriker
16 föräldrar som chockat ser på
3 stressade pedagoger, som gör allt för att utstråla lugn och trygghet

Väl hemma slår jag mej ner i soffan med barnen
Jag är efterlängtad
Sjunger för barnen ur favoritsångboken
Mina fina, härliga och glada barn

Ingen orkar laga middag idag
Vi vill bara vara tillsammans
Jocke åker och hämtar pizza
Alla barn gillar väl pizza?
Inte våra barn visar det sej

Jag delar pizzan i “tårtbitar” och i småbitar
Jag ger barnen två val
Ät med händerna eller ät med gaffeln
Barnen uppfattar det som
Pressa “tårtbiten” mot bordskivan, den klibbar fast ättebra
Eller
Ta småbitarna och släng dom över hela köket, det blir jätterolig pizzakonfetti

Pizzasallad då? Det verkar ju intressera barnen
Litet barn tar en hel näve med vitkålssallad för att smaka
Näsan rynkas, inte gott
Vitkålssalladen fastnar på litet barns hand
Litet barn måste skaka handen jättemycket för att salladen ska lossna från handen
Oljig pizzasallad i hela köket

Mitt i allt detta försöker Jocke och jag njuta av våra pizzor
Våra första pizzor på 14 månader
Det går inte så bra
Det är svårt att slappna av och njuta i ett krigshärat kök
Med pizzabitar i knät och vitkålssallad i håret
Matstunden avslutas
Middagen får ett tvärt slut
Det dröjer nog innan vi köper pizza igen

Nya ta
Tvätta barn
Sanera kök
Dags att mysa i soffan och kolla på Bolibompa
Hotell Kantarell, det är ju rart
Melina hoppas i soffan
Förbjudet
Måns balanserar på soffbordet
Förbjudet
Jag kollar på Hotell Kantarell
Det är ju så rart

Sen är det Amigo
A- A- Amigo, A- A- Amigo
Barnen reagerar
Ett högljutt skrikprogram
Dom slutar hoppa och balansera
Jag är trött
Jag bjuder till för barnens skull
Vi skojar, sjunger, flamsar och tramsar

Du är Melina - Du är Månsa
Du är 2 år - Du är 1 år
Du gillar sjunga - Du gillar dansa
Nu ska ni vinna - eller försvinna
A- A- Amigo, A- A- AMIGOOOO!!!!!!

Ha ha ha….
Vi skrattar så käkarna värker
Jocke hävdar att han kommer få DAMP om han måste kolla på det här programmet
Om han inte redan har fått det
Vi skyndar oss att stänga av TV´n
Vi vågar inte riskera att få en damp-pappa

Borsta små små tänder
Kladda med flourtabletter som åker in och ut ur munnen
Kläder av
Pyjamasar på
Snart, snart, snart är det fredagsmys
Snart sover barnen
Då ska jag sätta baken i soffan
Njuta av bra musik och vackra kläder i Let´s dance
Skratta åt 4:ans nya humorserie
Snart, ska bara natta barnen först

Fredag 19.30
Somnar bredvid Måns
Lördag 9.00
Vaknar jag och undrar var min fredagkväll tog vägen

Jag tror att jag kanske nämnde att jag va trött va?
Jocke säger att jag snackade och yrade i sömnen i natt
När jag vaknade blödde jag näsblod

Jag känner att jag lever...

Kommentarer :

#1: Anonym

oj oj...blir ju orolig för dig.... inte bra att stressa sådär. Hoppas allt lugnar ner sig snart. Kramar

skriven
#2: Angela

glömde säga att det va jag som skrev...

skriven

Kommentera inlägget här :